- Project Runeberg -  Bidrag till skådespelarkonstens och dramatikens historia /
164

(1890) [MARC] Author: Frans Hedberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

sin stora, nationella betydelse såsom skildrande de tyska
småhofvens moraliska ruttenhet under tiden närmast före
franska revolutionen. I dramatiskt afseende är detta
stycke af oförgängligt värde och särskildt är språket
däri mästerligt och utgör ännu, fastän mera än hundra
år förflutit sedan det skrefs, ett mönster för tysk prosastil.

Sitt berömdaste skådespel, Nathan den vise, skref
Lessing 1779, och han skref det egentligen i den ädla
afsikten att förmana den tidens teologer, med hvilka
han råkat i en strid, som förbittrade hans lif, till tålamod
och fördragsamhet mot olika tänkande. Detta
skådespel är skrifvet på vers och ämnet till detsamma är
taget ur Boccaccios Decamerone, berättelsen om Juden
med de tre ringarne, här tillämpad på de olika
trosbekännelserna. Detta berömda skådespel är ädelt och
storartadt i sin anläggning; genomförandet är mästerligt,
och fastän handlingen till följe af den filosofiska
tendensen fortskrider något trögt, så gör det likväl från
scenen en mäktig verkan. Den romantiska bakgrund
mot hvilken stycket spelar anslår fantasin, och det ädla,
frisinnade innehållet sysselsätter på en gång känslan och
förståndet. Stycket uppsattes för första gången af
Goethe på Hofteatern i Weimar och har sedan blifvit
stående på de tyska spellistorna ända till våra dagar.
Äfven hos oss har detta stycke uppförts, liksom de
öfriga dramerna af Lessings hand; Emilia Galotti och
Minna von Barnhehn redan i seklets början, men Nathan
den vise för första gången den 2 mars 1863, då den
gafs å nuvarande Dramatiska, då ännu Stjernströmska
Mindre teatern.

Genom Lessings uppträdande som på en gång
kritiker, skald och reformator var nu impulsen gifven
för det tyska skådespelets nationella betydelse; men
naturligt var att icke en man ensamt skulle kunna med
ett enda slag upprycka allt ogräset med rötterna. Här,
som så ofta, missförstod man reformatorns innersta
mening; reaktionen mot det stela och perukmässiga slog
i stället öfver till en motsatt ytterlighet. Den frihet
han predikade blef själfsvåld; den natur han ville införa
i dramat och på scenen blef i stället förvandlad till

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:28:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fhbts/0178.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free