- Project Runeberg -  Bidrag till skådespelarkonstens och dramatikens historia /
190

(1890) [MARC] Author: Frans Hedberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

i andra händer och drog sig med sin man tillbaka till
Oschotz, där hon hoppades att mannen skulle erhålla en
tjenst. Detta lyckades dock ej, och snart hade hon
samlat omkring sig ett nytt sällskap, med hvilket hon
i Leipzig 1747 ännu fick den glädjen att uppföra den
adertonåriga studenten Lessings första dramatiska arbete:
»Den unge lärde». »Damon» och »Den gamla jungfrun»,
hans nästa stycken, följde snart efter detta, och på detta
sätt fäste hon sitt namn icke allenast vid
Hanswurst-iadernas afskaffande, utan hon invigde också den nya
riktning, som inom kort skulle föra skådespelarkonsten
framåt på nya banor.

Hon dog den 30 november 1760, i den lilla byn
Laubegart i närheten af Dresden, sedan hon länge legat
sjuk. Det säges, att hennes död påskyndades därigenom
att hon på inga vilkor ville taga in det läkemedel som
anvisades henne, lika envis i döden således, som hon
varit det i lifvet.

Man påstår, att när hon skulle begrafvas, ville
kyrkoherden icke låta öppna kyrkogårdsportarne för
»kome-diantskans» lik, utan kistan måste lyftas —
folktraditionen säger: kastas — in öfver muren. Bättre hade
hon väl ändå förtjenat, »Die alte Neuberinn».

2. Konrad Ackermann. Konrad Eckhof. (1740—1778.)

När det Schönemannska sällskapet 1740 intog
det Neuberskas plats i Gottscheds och allmänhetens
ynnest, funnos vid detsamma anstälda tvenne unga
skådespelare, som i mer än ett afseende skulle blifva af
betydelse för den tyska skådespelarkonstens utveckling och
anseende.

Den ene af dessa var Konrad Ackermann, som
efter några år öfvergick till det Schröderska, i
Ryssland uppträdande sällskapet, och som 1749 i Moskwa

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:28:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fhbts/0204.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free