- Project Runeberg -  Bidrag till skådespelarkonstens och dramatikens historia /
202

(1890) [MARC] Author: Frans Hedberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

nästa var Mannellis i »Emilia Galotti*, men den
lyckades honom mindre, och han Öfvertog snart Angelos, af
hvilken han gjorde en oöfverträffligt karaktäristisk figur.
I augusti 1774 uppförde han »Clavigo», men lyckades
icke att som Carlos helt och hållet få publiken på sin
sida. Samma år i oktober uppförde han »Götz von
Berlichingen» med Reineke som Götz, och själf spelade
han tre roller i stycket, nämligen Klosterbrodern, Lerse
och Hemliga dom4olens äldste, och med dessa roller
aflade han sitt kanske förnämsta prof på den
mångsidighet af hvilken han var mäktig. Men en epokgörande
dag för både den tyska teatern och Schröder själf var
den 20 september 1776, då han för första gången
uppförde Shakspeares »Hamlet». Han utförde själf
Vålnadens viktiga roll i stycket och hade i den det bästa
tillfälle att ställa sin lämplighet för tragiska roller i det
klaraste ljus. Samtida omtala hans spöklikä, nästan
sväfvande och likväl imponerande gång och hans dofva,
djupa stämma som något i hög grad illusoriskt och
skräckingifvande.

Det bifall, som Hamlets uppförande framkallade,
uppmuntrade Schröder att gå vidare på den så lyckligt
inslagna vägen. Redan i november samma är gafs
»Othello». Brockmann i titelrollen, Dorothea
Schröder, Schröders syster, som Desdemona och Schröder
själf som Jago hänförde publiken till en så förfärlig
sinnesrörelse, att »Hamburgs teaterhistoria» därom
berättar följande: »Den ena vanmakten efter den andra
framkallades af skräckscenerna vid detta första uppförande.
Logedörrarna smälde upp och igen, man gick sin väg
eller i nödfall bars man därifrån, och mer än ett missfall
lärer blifvit följden af detta öfvertragiska skådespels
åskådande.» Samma historia berättar vidare: »Dessa
väl bekanta, notoriska olycksfall till trots, uppfördes
Othello på nytt följande dag, dock för icke särdeles
välbesatt hus. Direktionen beslöt därför visligen att
vidtaga förändringar till tredje representationen. Dessa
bestodo i strykning eller förmildring af gräsliga scener
eller uttryck. Desdemona och Othello, som insåg att
han blifvit förd bakom ljuset, förblefvo båda vid

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:28:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fhbts/0216.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free