- Project Runeberg -  Bidrag till skådespelarkonstens och dramatikens historia /
212

(1890) [MARC] Author: Frans Hedberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

fins något rollmonopol, där hvarje förmåga unnas fritt
spelrum, där finnes ingen oumbärlighet, och där ingen
är oumbärlig, där faller ett barnsligt eller elakt trots
tillbaka på den som visat det. Efter min plan var
ingeno oumbärlig och jag själf lika litet som någon annan.»

Åtskilliga gästspel i Hamburg, Frankfurt, Stuttgart
och Karlsruhe hade redan gjort Ifflands namn bekant i
hela Tyskland, och på våren 1796 spelade han i Weimar
en följd af roller, som mottogos med stort bifall och
som i synnerhet i hög grad tilltalade Goethe, hvilken
sedan 1791 styrde Weimars hofteater. Han inbjöd
Iffland till förnyade gästspel 1798 och 1812, och hvad
han därmed åsyftade, uttalade han tillräckligt i följande
ord: v Stort inflytande hade hans närvaro, hans lärorika,
hänförande, oskattbara exempel, ty hvarje medspelande
måste pröfva sig på honom, i det han tvangs att täfla
med honom; också gaf hans närvaro anledning till
uppförande af betydande stycken, till repertoarens vinst
och uppslag till att närmare lära känna det som var
önskvärdt.» En långt mera inflytelserik ställning gent
emot sitt lands skådespelarkonst vann Iffland, då han
1796 kallades till konstnärlig ledare af Berlinteaterns
öden. Detta hans adertonåriga direktorat öfver en af
Tysklands förnämsta teatrar anses med rätta som ett
i hög grad betydelsefullt moment i den tyska
skådespelarkonstens historia. Att han till Berlin öfverflyttade
Weimarskolans idealistiska riktning i det högre
skådespelet, fastän han i grund och botten mest intresserade
sig för det borgerliga dramat, dit hans egenskaper både
som författare och skådespelare närmast hänvisade honom,
var ju helt naturligt, påverkad som han var af Goethes
både idéer och personlighet. Att alltså detta senare
äfven fick den fullkomligaste och mest harmoniska
utveckling under hans ledning, låg ju helt och hållet i
sakens natur, och därför gåfvos de borgerliga
skådespelen och lustspelen på Berlins teater bättre och
jämnare än på någon annan teater i Tyskland.

Sitt första stora slag som teaterdirektör vann han
egentligen genom uppförandet af »Wallenstein*, hvars
törsta del han uppförde den 18 februari, samt »Wallen-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:28:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fhbts/0228.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free