- Project Runeberg -  Bidrag till skådespelarkonstens och dramatikens historia /
219

(1890) [MARC] Author: Frans Hedberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

hat, sin vrede och sitt förakt, inlade hon likväl i sin
recitation af versen en värdighet, ett behag och en
ledighet, som starkt afvek ifrån Weimarskolans stela ton.
Hon var under sin mognaste period oöfverträfflig i
roller sådana som Ijigenia, Phädra och Isabella och
den ideala riktningen ålade henne intet tvång; hon hade
tvärtom äfven i den tillkämpat sig den nya tidens hela
natur och lätthet.» Sedan hon återvändt till Wien,
hvars Burgteater hon på nytt lemnade 1827 för att
öfvergå till Hofteatern i Miinchen, kvarstannade hon
därstädes till dess hon mot slutet af 30-talet lemnade
scenen för alltid. Man anklagade henne för att hon
mot slutet af sin bana stelnat i ett manér, hvilket väl
egentligen ville säga att skådespelarkonsten hade slagit
in på en ny riktning, som den gamla skådespelerskan
hvarken ville eller kunde följa med på, hvarför hon
inför den nya generationen representerade en förgången
tid, hvars åskådning den hvarken kunde gilla eller
uppfatta.

KAROLlNE LlNDNER var dotter till en skådespelare
vid Bamberg-Wiirzburgska teatern, som från 1810 stod
under diktaren och skådespelaren Franz von Holbeins
direktion. Hon var född 1798 och hade vuxit upp
under tryckta förhållanden, men visade redan vid fjorton
års ålder en så förvånande härmningsförmåga, att
Hol-bein och en vid teatern anstäld utmärkt skådespelerska,
fru RENNER, blefvo uppmärksamma på henne. En
komiker vid namn Hasenhut hade varit på gästspel i
Bamberg och denne kopierade nu den unga Karoline
på ett så slående sätt, att Holbein icke kunde
öfver-vinna frestelsen att framställa detta curiosum på scenen;
och denna stora, äkta kvinliga talent skördade sina
första lagrar som Peter i »Världsförakt och ånger»,
som Hans Hollunder och skräddaren Kakadu. Den
unga flickans lustiga öfvermod förrådde likväl drag af
en djupare humor och ett rikare känslolif, och Holbein
vågade snart försöka med att gifva henne sentimentala
roller, ,bland hvilka de i -Kotzebues skådespel snart läto
henne visa prof på en skådespelartalang af första
ordningen. Om också hennes kraftigare natur icke tillät

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:28:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fhbts/0235.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free