- Project Runeberg -  Bidrag till skådespelarkonstens och dramatikens historia /
235

(1890) [MARC] Author: Frans Hedberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

af något vidrigt, grotéskt, nästan löjligt. Det fattades
endast svafvelångorna för att Goethes ironiskt tecknade
»resande skolast» hade framstått som Blåkullafesternas
af folkhumorn utmålade, dumme och klumpige djäfvul,
huru vidt denne än är skild från »skalken, som förnekar».

Seydelmann afled den 17 mars 1843 och lemnar i
skådespelarkonstens historia efter sig minnet af en man
med en okuflig viljekraft, som med uppbjudande af hela
sin förmåga vet att segra öfver ogynsamma yttre
förhållanden. Att denna seger betänkligt fördunklades af
de nyss skildrade svagheterna, ligger till en god del i
sakens natur och lemnar ett nytt bevis för huru viktig
skådespelarens personlighet är för den konst, han är
kallad att utöfva. Hade Seydelmann af naturen blifvit
utrustad med figur, stämma och utseende, är det
antagligt att han icke, som han nu gjorde, skulle ställt sig
själf i främsta rummet och konstverket i det andra.
Men det kan också lika lätt antagas, hvad exemplet
mer än en gång visat, att han, i förtröstan på värdet
af dessa yttre förmåner, hade försummat att utveckla
dem till lydiga redskap i konstens tjenst. Han hade
kanske då blifvit en svag skådespelare med stora
förmåner; nu blef han i stället en stor skådespelare med
svagheter, dem man kunde beklaga, men hvilka dock
icke kunde fördunkla hans betydelse.

7. Nyare tyska skådespelare. (1850—1889.)

Den nyare tyska skådespelarkonsten har många
framstående representanter, af hvilka vi här i korthet
vilja framhålla de viktigaste och mest omtalade. Under
de senaste decennierna torde den scen, som mest
dragit blickarne till sig och i flera afseenden framstått
som den mest mönstergilla bland alla tyska teatrar,
hafva varit Burgteatern i Wien, hvilken under Hein-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:28:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fhbts/0251.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free