- Project Runeberg -  Bidrag till skådespelarkonstens och dramatikens historia /
236

(1890) [MARC] Author: Frans Hedberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

RICH LAUBES förträffliga och mångåriga ledning vuxit
ut till ett konstinstitut af samma betydelse för Tysklands
dramatiska lif, som Théåtre Frangais varit och är det
för Frankrikes. Konstnärer sådana som SOPHIE WOLTER,
Clara Ziegler, Friederike Bognar, den förträffliga
komiska skådespelerskan Amalie HAIZINGER,
karaktärs-skådespelarne Lewinsky, Sonnenthal, Löwe, La
Roche, Gabillon, Hartmann, Robert m. fl. hafva
understödt dessa ansträngningar och genom utmärkta
konstproduktioner gjort Wien till den plats, dit de flesta
i synnerhet nordiska skådespelare vända sig för att
genom studium af utmärkta förebilder söka fullkomna
sig i sin konst.

Äfven Berlin har bevarat sin framstående ställning
som Nordtysklands rikshufvudstad genom att vid sin
kungliga skådeplats fästa de förnämsta af de i Tyskland
mer än annorstädes rörliga konstnärskrafterna.
Skådespelerskor sådana som fru Frieb-Blumauer, Marie
SEEBACH, ECKARDT m. fl.; skådespelare i skilda fack
sådana som Bogumil Dawison, Emil Devrient,
Döring, Dessoir, Berndal, Ludvig Barn ay,Possart,
lokalkomikern HELMERDING och den nyligen från kungliga
teatern afgångne JOSEF Kainz hafva vid sina namn
bundit både den förgångna tidens mänga
konstnärliga segrar och hoppet om en kommande blomstring.
Men det kan icke nekas att den tyska teatern för
närvarande lider af ett betänkligt ondt, ett ondt som
grundlagts redan sedan århundradets början, fastän det då
ännu uppträdde sporadiskt, då det nu däremot blifvit
en farsot, som allt mera griper omkring. Detta onda
är gästspelet, ett fördärf för den sanna konsten,
i-synnerhet när det, som i Tyskland, systematiskt
framkallats af och vidmakthålles genom teateragenturerna
och nedsjunkit nästan uteslutande till en ekonomisk
fråga, vid hvilken i de flesta fall konsten betyder mindre
än intet. Gästspelets vanliga följeslagare, virtuosspel
och effektsökeri, förkonstling och konstens urartande
hafva naturligtvis icke försummat att infinna sig.
Ingenting är följdriktigare än att det åt alla håll utsträckta
gästspelet, gynnadt som det är i Tyskland genom de

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:28:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fhbts/0252.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free