- Project Runeberg -  Bidrag till skådespelarkonstens och dramatikens historia /
264

(1890) [MARC] Author: Frans Hedberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

nordiska ämnen, som fallet är med Dyveke, Erik
Ej egod m. fl. För öfrigt beherskades repertoaren där
som i Tyskland af Ifflands och Kotzebues borgerliga
dramer, och man kan egentligen räkna den nordiska
pånyttfödelsen från den höjning, som nationalkänslan
erhöll genom den ärofulla sjödrabbningen på
Köpenhamns redd den 2 april 1801, och från de väckande
föreläsningar om den Schellingska filosofin som
norrmannen Henrik St ef fens höll året därpå vid
Köpenhamns universitet och hvilka väckte ett oerhördt
uppseende. Bland dem som kanske lifligast påverkades af
den snillrike föreläsarens teorier, var Oehlenschläger den
som skald rikast utrustade, och han, som redan förut
känt sig gripen af de nordiska ämnenas höghet och
kraft, fick nu mod att lägga dessa fram i dagen. Hans
första dikt i denna riktning, Guldhornene, blef
epokgörande, och de följdes snart af andra ännu mera
fulltoniga och storslagna. I de följande åren utkommo
sålunda med korta mellantider Tors reise til Jotunhehn,
Baldur hin gode och slutligen 1806, Hakon Jarl, den
första af hans egentliga tragedier. Men det yar icke
endast inom tragedin som han anslog nya strängar;
hans rika skaldenatur gaf sig tillkänna äfven på den
satiriska idyllens område med Sand Hansaft en-Spil,
ett lustspel, i hvilket han uppträdde mot den
kälkbor-gerliga nyttighetsteori, som hittills tillämpats inom
konsten, samt i äfventyrdramat Aladdin dier Den
förunderlige Lampe, där han på ett hittills oupphunnet sätt
skref det af lyckan gynnade snillets poetiska historia.

Hakon Jarl uppfördes första gången den 30 januari
1808, sedan den redan 1806 utkommit på trycket, och
den verkan den gjorde från skådeplatsen var storslagen
och framgången stormande. Med ungefär ett års mellaiv
rum följde nu efter hvarandra tragedierna Palnatoke den
4 april 1809, Axel og Valborg 29 januari 1810,
Cor-reggi°o 29 januari 1811 och Stccrkodder 16 oktober 1812.

Aren 1805—8 tillbragte Oehlenschläger utrikes,
under hvilken tid han vistades dels i Tyskland, dels i
Paris, där han sammanträffade med BAGGESEN, den
bekante skalden och kritikern, författaren till Gjenganger-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:28:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fhbts/0280.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free