- Project Runeberg -  Bidrag till skådespelarkonstens och dramatikens historia /
269

(1890) [MARC] Author: Frans Hedberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

tekniken på dess teatrar samt utbildade sig äfven i
musikaliskt hänseende. Han skref under sitt vistande
därstädes skådespelet Nina eller Den Vanvittige af
Kjcer-ligheä. Hemkommen blef han anstäld som lektor i
nordiska språk vid Kiels universitet, och nu var det som
han förberedde den revolution, som han inom kort skulle
framkalla på den nationella dramatikens område.

Det var den 28 november 1825 som han uppträdde
med sin första vådevill, Kong Salomon og Jörgen
Hatte-mager, och med den gjorde han på en gång epok i sitt
lands dramatiska literatur, i det han återkallade den
folkliga komedin till nytt lif och på samma gång
gaf den en ny form att röra sig uti, en form som till
den grad tilltalade den dåtida danska publiken, att
den blef bestående för långa tider. Det var ju den
Holbergska komedins äkta danska typer och figurer som
på nytt, iklädda den nya tidens både dräkter och
åskådningssätt, framträdde i all sin ursprunglighet och
komiska naivitet, och deras framträdande fick en ny
dragningskraft i det mästerliga sätt hvarpå den musikaliska
skildringen af deras karaktärslyten och egenheter
fram-stodo i ett urval af melodier, som smögo sig efter
situationen och handlingen som ett lätt, förskönande draperi,
hvilket icke dolde* utan endast framhöll i en idealisk
belysning deras drag, till och med de mest burleska.
Heiberg gick nämligen icke till väga så som de franska
vådevillförfattarne, hvilka utan inre nödvändighet
inkastade en kuplett här eller där, om den passade eller
icke — blott därför att den eller den teatern endast
fick gifva ett stycke om det var uppblandadt med
sång — nej, han samlade hela situationen, så att säga.
i en brännpunkt af antingen komisk eller idyllisk
stegring, och där anbragte han nu kupletten, duetten eller
vexelsången, så att den stegrade ännu mera eller
förklarade ännu bättre situationens mening. Den 28
november 1825 kommer därför alltid att blifva en
bemärkelsedag i den danska skådeplatsens historia, likasom
den 30 januari 1808, då Halcon Jarl uppfördes första
gången, och den 26 september 1722, då Den politiske

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:28:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fhbts/0285.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free