- Project Runeberg -  Bidrag till skådespelarkonstens och dramatikens historia /
276

(1890) [MARC] Author: Frans Hedberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

under fyra år, dels- som skådespelare vid ett danskt
resande sällskap, dels som porträttritare. Vid ett besök
i Kristiania 1848 såg han en ganska slät
originalvåde-vill göra lycka och fick därvid, som han själf säger,
mod att uppträda som dramatisk författare. Som sådan
har han också utvecklat en förvånande produktivitet
och hvad mera är, haft en nästan exempellös framgång.
Hans första arbete för scenen var en nyårsrevy,
Nytårs-aften 1848—49, hvari han angrep antiskandinavismen,
och med hvilken han vann en stormande framgång.
Sedan han skrifvit ännu några flera stycken för
Kristiania teater, återvände han på hösten 1849 till
Köpenhamn och uppträdde där som författare på
Casino-teatern med en ny revy, Nytårsnat 1850, som
uppfördes mer än 30 gånger å rad. Bland hans arbeten
märkas Huldrebakken (En midsommarnatt i Dalarne), Et
mfoldigt Pigebarn, Jom frum, Fastélavnsgildet, Kalifen
på Eventyr, En Kaprice, Geniet fra Odsherred och
Kabinetssekreteren, samt en massa öfversättningar och
bearbetningar, af hvilka de flesta blifvit gifna på alla
teatrar i de tre skandinaviska länderna. Aren 1855—60
hade Bögh den artistiska ledningen af Casinoteatern
om händer och bragte den i konstnärligt hänseende till
en hög ståndpunkt. Under de senare åren har han
varit och är ännu anstäld som censor vid kungliga
teatern i Köpenhamn.

Meyer Aron Goldschmidt, född 1819, hade sin
största betydelse som novellförfattare, men uppträdde
äfven som dramaturg med skådespelen En Skavank,
Rabbi Eliezer, I den anden Verden, Svedenborgs Ungdom,
Den Deporterede och Engelskmänd i Indien, af hvilka den
första och den sista uppförts på härvarande Dramatiska
teater.

Kristian Molbech föddes i Köpenhamn den 20
juli 1821 och framträdde i början af 49-talet med de
romantiska dramerna Klintekongens Brud och
Venus-bjerget, hvilka båda uppfördes på kungliga teatern. Hans
tragiska drama Dante underkastades en skarp kritik af
Heiberg, och till följe däraf afhöll han sig en längre
tid från all egen dramatisk produktion. 1875 uppträdde

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:28:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fhbts/0292.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free