- Project Runeberg -  Bidrag till skådespelarkonstens och dramatikens historia /
288

(1890) [MARC] Author: Frans Hedberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

på allt hvad som angick den, vare sig att det hörde
till det konstnärliga eller ekonomiska området. Man
visste att han hade gedigna kunskaper, att han gjort
konsten ett offer af ett ganska indräktigt ämbete, och
detta tillika med den imponerande säkerhet hvarmed
han uttalade sig i alla frågor, förskaffande honom inom
kort en ovanligt stor personlig respekt, i synnerhet hos
direktionen. Han var alltid uppfyld af idéer till nyheter,
som i hans tanke skulle gagna teatern eller ingifva
publiken större intresse för den. En af dessa torde här
böra anföras för dess egendomlighets skull. Publiken
skulle inte få applådera — så länge stycket spelade
skulle hvarken bifall eller misshag få gifvas till känna;
den har kommit för att se och höra, inte för att spela
med. Men sedan stycket är slut, införas två maskiner
på scenen. I den ena komma alla de spelandes namn
fram, det ena efter det andra; medan nu ett namnstår
där, rullar den andra maskinen långsamt upp omdömet
från dåligt till utmärkt; vid hvarje omdöme
applåderar publiken så som den anser att den namngifne
spelat, resultatet upptecknas i kulissen af regissören och
två delegerade, hvilka införa det i teaterns journal,
hvarutur det delgifves tidningsredaktionerna! På det
sättet, menade Ryge, har man en tillförlitlig dom, som
står fast gent emot pressen och som genom att
bevaras, länder skådespelaren till heder, äfven sedan han är
borta!

Den ganska riktiga iakttagelsen att skådespelarne
i hög grad skada effekten af sin framställning genom
att göra sig så bekanta för publiken, att denna under
uppträdandet kommer att reflektera öfver den spelandes
personlighet och sociala förhållanden, förde Ryge pä
en annan idé, som han omfattade med den största ifver
och förkärlek. Han ville nämligen att teatern skulle
för sina artister bygga upp ett särskildt hus, i hvilket
de skulle erhålla en efter hvar och ens konstnärliga
betydelse och familjens storlek afpa^sad lägenhet, mer
och mindre elegant på tre till sex rum och
utanför hvilket skådespelarne inte borde komma annat än i
högst nödvändiga fall, hvarför till huset skulle höra en

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:28:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fhbts/0304.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free