- Project Runeberg -  Bidrag till skådespelarkonstens och dramatikens historia /
300

(1890) [MARC] Author: Frans Hedberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

återinträdde i tjenst efter hans död, kvarstod hon som
skådespelerska till 1864 för att sedan i elfva år eller
till 1875 egna sig åt sin konsts framtid som instruktris
för det reciterande dramat. Ett bevis på att hennes
förmåga räckte till äfven för den klassiska komedins
starkt och hänsynslöst tecknade karaktärer, lemnar det
faktum, att Holbergs »Den Vaegelsindede», som förut
endast uppförts 11 gånger på 120 år, med henne i
hufvudrollen uppfördes 44 gånger med glänsande
framgång, och man kan således med allt skäl säga, att det
icke fanns något område för scenisk framställning, med
undantag af operans, på hvilket hon icke obestridt var
den förnämsta i sin tid och i sitt land. Och det är nog
troligt att hon icke så lätt kommer att öfverglänsas eller
ens upphinnas.

JULIE Rosenkilde, sedan MAD. SöDRING, var född
i Köpenhamn 1823 och dotter af Kristian Niemann
Rosenkilde samt debuterade den 5 november 1843
som Jazintha i »Eventyret paa Maskeraden» (Den svarta
Dominon). Det väckte redan på förhand stort och
allmänt uppseende att den af publiken så högt värderade
komikerns 20-åriga dotter ämnade debutera som den
gamla hushållerskan hos Don Juliano d’Apuntador, ty
man var lika litet här som annorstädes van vid att unga
skådespelerskor någonsin vilja uppträda i gamla roller.
Men Julie Rosenkilde hade mod och själfförsakelse nog
att våga försöket, och försöket lyckades utmärkt; den
danska nationalteatern fick från denna stund i henne en
komisk skådespelerska, som under loppet af många år
med den största natursanning och den mest komiska
verve, samt utan ett spår till öfverdrift och utan att
någonsin upprepa sig själf, framstälde och skapade ett
helt galleri af de mest originella karaktärer i lustspelet
och vådevillen. Hennes två andra debutroller, Mad.
Burmann i »De Uadskillelige» och Mad. Riist i
»Spare-kassen» af Hertz, stadfäste på det mest ojäfaktiga sätt
hennes talang för komisk karaktärsframställning, och
ingen kunde minnas att man någonsin sett en debutant,
som så helt varit genomträngd af sin uppgift och som
kunnat med så enkla och naturliga medel framkalla ett

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:28:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fhbts/0316.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free