- Project Runeberg -  Bidrag till skådespelarkonstens och dramatikens historia /
319

(1890) [MARC] Author: Frans Hedberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

spelarebana af öfver 40 år uppträdt i mellan 5 och 600
roller, bland hvilka särskildt hans Bisp Nikolas i
»Kongs-emnerne» nämnes som en af hans bästa i det högre
karaktärsfacket.

SlGNE GlEBELHAUSEN, född WlNSLöw i
Köpenhamn den 18 november 1811, ankom till Kristiania 1834
och debuterade den 3 september samma år som Frun i
Toepfers lustspel »Sen er i spegeln». Hon var dotter
till den danske skådespelaren Winslöw d. ä. och hade
förut debuterat på Köpenhamns kgl. teater, där hon sedan
blef anstäld som elev. Under en mer än 40-årig
verksamhet vid Kristianiateatern har hon spelat en oerhörd
mängd roller, i synnerhet sådana äldre fruntimmersroller,
som bära prägeln af något förnämt och aristokratiskt.
Hon var dessutom i besittning af en humor och ett
jämnmått, en viss godmodig hemtreflighet, som passade
förträffligt i de flesta af de roller hon fick sig
anförtrodda. Hon var, liksom den föregående, ingen
konstnärlig storhet, men en utmärkt utilitet, och den som
något känner till förhållandena vid en teater, vet mer
än väl livad sådana hafva för en ofantlig betydelse.
Amtmanskan i »De Nygifte» af Björnson, Fru Holm i
»Rosa och Rosita» och Mad. Bernard i »Börd och
För-tjenst» nämnas som hennes bästa roller från hennes
senare tjensteår.

Clara Ursin, född Hansen i Köpenhamn den 6
maj 1828, kom som sångerska till Kristiania teater 1849
och öfvergick på äldre dagar till talscenen, där hon i
den danska komedins gamla fröknar och madamer ofta
visat prof på, om icke någon verkligt framstående, så
likväl en högst aktningsvärd skådespelartalang — ovanlig
nog i synnerhet för en sångerska, hvars sceniska
uppfostran gått i en helt annan riktning.

Nicolai Wolf var född den 3 december 1824 i
Köpenhamn och anstäldes 1852 som sångare vid
Kristiania teater. Han debuterade därstädes samma år den
4 oktober som Max i »Friskytten» tillsammans med
Gustaf Sandström, som då sjöng Kasper. Emellertid
gick den nyupprättade operan snart omkull, och Wolf
var nu hänvisad till talscenen, där han inom kort gaf

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:28:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fhbts/0337.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free