- Project Runeberg -  Bidrag till skådespelarkonstens och dramatikens historia /
343

(1890) [MARC] Author: Frans Hedberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Detta egendomliga stycke torde aldrig hafva blifvit
uppfördt och anföres här egentligen för att visa att
realismen, eller rättare sagdt, naturalismen, har äldre anor
än mången tror. Ännu ett stycke tillskrifves Stagnell,
nämligen komedin Jesper Hjernlös, hvilket gisslar tvenne
komiska förvändheter, nämligen mannen, som tycker om
att syssla i köket, medan hustrun skrifver vers och
vansköter mannens ämbete.

De nu nämda författarne och deras stycken’voro
banbrytarne för den svenska dramatiken, hvilken dock
inom kort skulle få en rikare blomstring, om man också
icke kan annat än beklaga att den, kanske af ren
naturnödvändighet, måste ledas in på en bana, som icke var
den lyckligaste för utvecklandet af skådespelet i dess
rent folkliga betydelse.

4. Gustaf III och hans samtida. (177 1 —1792.)

När Sverige vid Gustaf III:s tronbestigning
återigen efter lång tids förlopp fick en svenskfödd konung,
började också ljusare tider att gry för den svenska
dramatiken. De nyss omtalade ansatserna till skapandet
af ett fosterländskt drama hade längesedan upphört,
och inkallandet, under Adolf Fredriks och Lovisa Ulrikas
tid, af utländska teatertrupper, hvilkas prestationer
bättre tilltalade hofvet och de tongifvande klasserna,
hade försatt de svenska skådespelarne i ett
förnedrings-tillstånd, som med bjärta färger skildrats i synnerhet
af friherre GUSTAF JOHAN EHRENSVÄRD, den blifvande
kgl. svenska operateaterns förste direktör, hvilken därom
yttrar sig på följande sätt:

»Smaken för franska teatern blef så allmän och
intagande, att man glömde, det en svensk teater hade
funnits, och ansåg det vara dåraktigt att tro en sådan
kunna finnas. Skulle något ridicult omtalas, så var
det ord, dem man ännu från densamma kunde ihåg-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:28:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fhbts/0361.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free