- Project Runeberg -  Bidrag till skådespelarkonstens och dramatikens historia /
355

(1890) [MARC] Author: Frans Hedberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

att man från den konkurrerande scenens öppnande kan
börja tala om ett inhemskt lustspel, för hvilket den
stora scenen synes hafva varit allt för fordringsfull,
sedan den gamla dramatiska teaterns brand 1825
medfört de båda kgl. scenernas sammanslående till en enda.

Den man som vi förnämligast hafva att tacka för det
svenska lustspelets pånyttfödelse, är AUGUST BLANCHE,
född 1811, död 1868, hos hvilken rikt utrustade natur
man finner många af de nödvändiga egenskaper som
kräfvas af en banbrytare, såsom slagfärdig kvickhet,
mod att utdela och emottaga slängar, strålande godt
lynne och en djupgående bekantskap med de samhällets
klasser, hvilka lustspelet egentligen har till uppgift att
skildra. Man har velat frånkänna honom originalitet,
därför att han tog sina ämnen merendels från
främmande områden; men när de utgingo från hans hand
voro de så i grund och botten svenska, att denna
anmärkning förlorar en god del af sin udd. Det var
intrigen han lånade, figurerna som utförde den gaf
han ett så äkta Stockholmskt kynne, att ingen kunde
misstaga sig på att de voro gripna direkt ur det
lefvande lifvet omkring oss. Det hjälpte inte att de
förnäma andarne inom literaturens och smakens värld
rynkade på näsorna åt hvad de kallade
godtköpskvick-heter och »blankstnörja»; den stora massan af folket,
som länge väntat på att få känna igen sig själft från
skådeplatsen, jublade, och August Blanche blef ifrån
sitt första framträdande den populäraste af alla våra
dramatiska författare.

Sedan han med Läkaren och Engelbrekt och hans
dalkarlar betalat sin tribut åt smaken för det borgerliga och
det fosterländska skådespelet, slog han på nytt och på
fullt allvar in på den väg, som han öppnat för sig med
sitt första lustspel Positivhataren och sin första
lokalisering En trappa upp och på nedra botten, i hvilken han
omplanterat en af Nestroys roligaste farser på
Stockholmsk botten. De båda förstnämda styckena gåfvos på
kgl., de andra på Lindebergska teatern, där äfven
Stockholm, Vester ås och Upsala, En födelsedag på gäldstugan
samt Herr Dardanéll och hans upptåg på landet spelades,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:28:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fhbts/0373.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free