- Project Runeberg -  Jul / 1. bind. Allesjælestiden, hedensk, kristen Julefest /
231

Author: Henning Frederik Feilberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.


xmsms JUL 231

mener, at det er d. 17. Novemb.: i et skrift, som tillægges
Cyprian, siges, at Herren er født d. 28de Marts. Man tör
vel sige, at henimod den tid, da julefesten første gang
fejredes i Rom, var Epifaniefesten, d. 6te januar, den dag,
da man i den østerlandske kirke höjtideligholdt Kristi fød-
sel, måske påvirket af en gnostisk tankegang, at den
himmelske gudssön ved dåben forbandt sig med mennesket
Jesus, hvortil også kom en gammel læsning, at røsten fra
himlen skulde have lydt: »du er min sön, jeg fødte dig i
dag!« (Ps. 2.7). Denne dag er endnu fastholdt af Armenierne
som den rette juledag, dagen, da Herren blev født.

I den østerlandske kirke fejredes Epifania, Herrens
fødsels— og dåbsfest, som en kærtemesse, kirkerne strålede
ved den natlige gudstjeneste i det klareste lys, og hver
kirkegænger medførte desuden et tændt lys. Dette står i
forbindelse med det gammelkirkelige udtryk at dåben
kaldtes »oplysning«, de som stædtes til dåben »lys«. Men
dåben foregik ved hjælp af vand, så dagen blev en dobbelt
fest, lysenes, ildens og vandets indvielse, de to ældgamle
midler, hvorved mennesker og genstande renses til
helligt brug. Den vesterlandske kirke har skilt kærtefesten
fra dåbsfesten og henlagt den til 2. Febr., da vi endnu
fejrer kyndelmisse (missa candelarum).

Når historiske efterretninger altså ikke yder noget
støttepunkt til at bestemme Herrens fødselsdag, — man
lagde i de dage mere mærke til martyrernes dødsdag end
deres fødselsdag —, ligger jo spörgsmålet nær nok:
hvorfor blev netop d. 25. December valgt og ikke en anden
dato i årets kreds laget? En dato udenfor de vilde og
kåde hedenske festers område?

Ja, det var tænkeligt, at de styrende indenfor
Kristenmenigheden den tid har forstået, hvad myndigheder,
forresten også fædre og opdragere, siden de dage ofte har
glemt, at man ikke skal tage uden at give, og når de
vilde hedenske fester naturligvis har været fromme hedninge-kristne
en torn i öjet, har kirkens fædre indset, at

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 4 12:20:05 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/fhfjul/1/0241.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free