- Project Runeberg -  Jul / 1. bind. Allesjælestiden, hedensk, kristen Julefest /
347

Author: Henning Frederik Feilberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ANMÆRKNINGER 347

Og det er ikke blot i Norden, at skikken almindelig nndes.
Foruden det tidligere omtalte kan ligeledes henvises til Le Grand
d’Aussi, Vie des anciens Francs 1". 132.134 (anført iOns Volks-
leven Vlll. 18). I England kan skikken eftervises til nær ned
mod vore egne dage. Ved en audiens, som dronning Elisabet gav i
Greenwich 1598 strøedes hø på gulvet (Tr._ Lund VII. 68); Brand
Hazlitts’ udg. ll. 3 anm. tilföjes: hay. meaning rusbes. Det nævnes,
at får brugen af tæpper var bleven almindelig, strøcdes gulvet i
,kirker og huse med siv(Dyer, Folkl. ofShakespeare 228). Shakespeare
har den samme skik. l :Havgassen tæmmet» spörges: »er huset
pyntet, siv ströede, spindelvæv bortfejede?c (IV. 1). 1 Henrik IV:
første del hedder det: >hun beder Jer på løse siv Jer ned at lægge:
(III. 1). Ved en lejlighed omtales, at den fulde mand blev lagt på
(gulvets) siv (Brand Hazlitt II. 172). — Tæt ned mod vore dage har
det i mange engelske kirker været skik, at de strøedes med siv, som
førtes til kirken på dens indvielses dag. det blev til en slags fest. en
kermesse, hvortil unge og gamle samledes rundt om fra. Således
nævnes Heybridge Church (Essex), Parish of Clee (Lincolnsh) på
trinitatis søndag, ligeledes Penwortham, Saddleworth 0.11. kirker
(Brand Hazlitt ll. 3. mm.. Dyer. Brit. pop. Customs 280. 294). Kir-
kerne, hedder det, strøedes med siv på gulvet. og disse siv fornyedes
på årsdagen til kirkens helgensdag (dedication), det skete mr gulvene
blev lagte med fliser såvel for at skjule snavs, som for at give varme
om vinteren, såvelsom for at skaffe udseende af en slags pyntelighed
om sommeren og tilmed give en behagelig duft. Udgifter hertil om-
tales atter og atter i kirkernes regnskaber f. eks. 1587 og senere, og
der siges udtrykkelig, at sivene skulde om vinteren tjene som tæppe,
göre opholdet ! den kolde kirke hyggeligt for menigheden og fri folk
for kolde fødder på sten- eller lergulvene. Höjtiden, som fejredes
den dag, vognene mødte med slvene, kaldtes »Rushbearingv og er
bleven fejret i Yorkshire til efter 1827 (Harl. & Wilkins… Legends of
Lancashire 109 115. 273; Glostershire Folkl. 45 flg. på Rush Sunday;
jfr. Hone, Every Day Book 1. 725; Table Bookll. 277); billede af den
pyntede slv-vogn Gudes Hone, Yearbook 1103 med udførlig redegörelse.
— Fra Tyskland, hvor skikken vel også har været i almindelig brug,
har jeg ikke truffet på nogen direkte meddelelse. Derimod er der en
gammel optegnelse fra Böhmen, at man dær juleaften indbærer og
strør halm i stuer og kirker (Usener, Religionsgesch. Unters. 11. 65,
Presbyteren Alsos Ms. (1400—5): consvetudo est, quod in Vigilia nati—
vitatis Domini ponunt ct sternunt stramina ad stubas et ad ecclesias
Stuba, quæ stramlnibus stemitur. significant illam domum in qua
vlrgo Maria perperit (jfr. Tille Welhn. 306.) — I og for sig ligger det
nær nok for den religiøse følelse at tyde julehalmen og familiens

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 4 12:20:05 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/fhfjul/1/0357.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free