- Project Runeberg -  Jul / 2. bind. Julemørkets Löndom. Juletro, Juöeskik /
107

Author: Henning Frederik Feilberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

JULETRO OG JULEVARSEL 107

»lykkegreb«, så gælder det i håj grad om dem, at de fal-
der ind under lodkastning. Det, hvorom man ved loddet
træffer afgårelse, kan være det mest forskellige; måden,
hvorpå afgårelsen træffes, er i de store træk ensartet. Til
oplysning nævner jeg, at man i middelalderen for retslig
at fastslå en vis afstand jævnlig anvendte et kast med
hammer, økse, spyd, stav, segl, plovjærn, ske, kugle, sten el.
lign. For at tilfældet, eller lykken, eller de dunkle magter,
der råder for menneskeskæbner, kunde blive det afgårende
og ikke menneskevillie eller styrke, blev der jævnlig fore-
skrevet en ejendommelig plads, på en mur, i en dår, på
en gærdestav, hvorfra der skulde kastes, og en særegen
måde at udføre kastet på, f. eks. med håjre hånd under
venstre ben, eller idet man med venstre hånd greb i håjre
øre og med håjre kastede gennem armens krumning. Det
er gået med adskillige af disse gamle vedtægter saaledes,
at rester af dem er blevne stående i lege og lykkespil
som en slags lodkastning, et sådant eksempel findes i jule-
tidens lykkekast.

Tiden er atter den sædvanlige, en af de hellige aftener
i juletiden, Thomasnat, jule-, nyårs- el. kongeaften, og jeg
begynder med den udførlige norske redegårelse for frem-
gangsmåden.

Juleaften, eller 12te Marts (Gregorius), eller hvidetirsdag,
sætter husfaderen sig således på bordet eller ved det, at
ryggen vender mod dåren. Med den venstre hånd hol-
der han i det håjre øre, og den håjre hånd, hvormed han
skal kaste, stikkes ind i den åbning, der bliver mellem
den anden hånd og brystet. Nu tager han fat bag i en
sko eller tøffel, tilhørende en person i huset, og kaster
den over sit hoved henimod dåren. Vender nu skoens
tåspids mod dåren, er den, som ejer skoen, fej. Somme-
steder er skoens ejer fej, når tåen vender mod bordet, li-
gets plads ved dødsfald; vendte den mod nord var det
armod, mod syd rigdom. Dette gåres for enhver i huset.
Symbolismen er klar nok; tåspidsen, der vender mod dåren,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:30:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fhfjul/2/0119.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free