Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Inledning
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
offentliga skådespel. De hade uppmuntrats till
detta steg genom det bifall de vunnit i
lärdomsstaden och säkerligen hade de äfven föranledts
der-till af uppmaningar från hofvet, sedan Karl XI:s
gemål, Ulrika Eleonora, några gånger åsett deras
spel, och enligt Tessins utsago: »bevisat dem
allehanda nådetecken».
Bland dessa banbrytare för den svenska
dramatiska konsten, framstå bland andra Isak Börk,
Fredrik Bergman och Georg Josuce Törnqvist både
som skådespelare och författare. De uppträdde
nu med kungligt tillstånd först i Lejonkulan och
sedan i gamla Bollhuset, der föreställningarne
fortforo i fem år eller till 1691, då truppen skingrades
och hvar och en af de uppträdande sökte
befordran och fortkomst på andra vägar. Den som
sedermera på en helt olika bana gjorde sig vida
bekant, var Törnqvist, hvilken blef hofarkitekt 1707,
adlad 1712 med namnet Adelcrantx, och hvilken
bredvid Nicodemus Tessin deltog i slottets
byggnad, samt dessutom som skicklig arkitekt gjorde
sig berömd genom ombyggnad af Katarina kyrka,
sådan som hon nu befinner sig.
Sedan de svenska skådespelen upphört,
au-väudes den i Bollhuset inredda skådeplatsen
om-vexlande af utländska teatertrupper, för det mesta
bestående af »högtyska och engelska komedianter»,
som de den tiden plägade kalla sig. Ar 1699
inträdde likväl i hufvudstaden mera ordnade
förhållanden, då på Nicodemus Tessins föranstaltande
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>