Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Den första svenska operan
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
en fyndighet, en energi, som gränsa till det
underbara. Gustaf III valde själf ämnet och gjorde
utkast till den första opera, med hvilken han ville
inviga sin nya skapelse; utarbetningen
öfverläm-nade han åt den som poet kände Johan Wellander,
musikens komponerande öfverläts åt Uttini, fru
Olin vanns för det nyupprättade företaget och icke
blott hon själf, utan äfven hennes tolfåriga * dotter
Elisabeth och hennes syster, m:lle Lillström, som
båda hade goda röster, anstäldes vid operascenen.
Lalin, Karl Stenborg och hans bror Nils Stenborg,
skolläraren Nordén, orgelnisten Björkman, samt en
kör af mellan 40 och 50 personer, bland dem den
sedan så berömde sångaren Karsten, anstäldes
vidare, och för balletten anskaffades 30 personer, af
hvilka likväl endast 5 förut voro i konsten inlärda.
Konungen själf var outtröttlig som arrangör
och regissör, samt icke minst som instruktör, och
den 18:de Januari 1773 kunde han redan för den
förvånade och hänryckta publiken framställa den
svenska skådeplatsens första opera »Thetis och
Pelée», och detta med en ståt och en högtidlighet,
som väckte allmän och berättigad beundran.
En samtida granskare, som bivistat operans
första uppförande, uttalar sig derom på följande
sätt: »Månne man nu bör längre tvifla på svenska
folkets snille och skicklighet, att äfven i sådana
vittra öfningar kunna uppnå den höjd, som gjort
andra nationer så mycket firade? Vår svenska
opera till och med öfverträffar den franska, sådan
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>