Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Den första svenska operan
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
sioner oöh intåg lade trängseln svåra hinder i
vägen, oberäknadt den eldf&ra för hvilken publik
och personal voro utsatta i den gamla, af trä
uppförda byggnaden. Alt detta tillsammanlagdt gjorde
att konungen redan länge varit betänkt på att
förskaffa de nyuppståndna sånggudinnorna ett
värdigare hem, och denna tanke mognade alt mera
tjill ett fast beslut, för hvars utförande han icke
skydde några kostnader eller någon möda. Hans
konstnärsblick fäste sig snart med förkärlek vid
en plats, som den tiden hade ett tämligen
skräpigt utseende, men till hvars framtida ordnande
det första steget togs just genom Gustafs beslut att
dit förlägga sitt nya operahus. Platsen var det
dåvarande Norrmalms, nu mera Oustaf Adolfs torg.
På östra sidan af detta torg, midt emot det
dåvarande Torstensonska huset, fans en byggnad,
som blifvit uppförd under medlet af 1600-talet och
som kallades det större De la Gardieska palatset.
Detta hade blifvit inköpt af öfverståthållaren,
friherre Karl Sparre, och i slutet af år 1773
öfver-togs nu detta köp af konungen, som lät nedrifva
den gamla byggnaden och bestämde tomten till
plats för sitt nya operahus. Han inköpte äfven
det vid Arsenalsgatan liggande Ekebladska huset,
för att användas till öfningsskolor, klädmagasiner,
kanslirum m. m.
Ett bättre läge för ett teaterhus hade svårligen
kunnat upptänkas. Vid en öppen plats, i
närheten af strömmen, och synligt långt ifrån, var
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>