Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sceniska styresmän vid Kgl. operan
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
styresmän, kan och får man icke glömma de män
som från kapellmästarplatsen och sångrummet ledt
de musikaliska arbetena derinom eller de som under
denna tid haft ballettens öden om händer. Vi
hafva redan i det föregående omnämt Du Puy;
efter honom innehades den vigtiga
kapellmästarebefattningen af Johan Bervald, Jacopo For oni, Ignaz
Lachner, Ludvig Norman, Joseph Dente och Conrad
Nordqvist. Bland dessa voro Foroni och Norman
de mest framstående och utan öfverdrift torde man
kunna säga att den lyriska scen, som egt sådana
styresmän för sitt vigtigaste fack, understödda som
de voro af sångmästare sådana som Magnus Crcelius,
Isak Berg, Julius Oiinther och Ivar Hallström,
samt kormästare sådana som Wikström och August
Söderman, har dyrbara traditioner att taga vara
på, traditioner som icke kunna dö derför att
operahuset kommer att jämnas med jorden. Balletten
har visserligen icke hos oss och i synnerhet icke
under de senare decennierna intagit någon
dominerande plats; den har alt mer och mer blifvit
endast en accessoir till operan. Under de äldre
tiderna spelade den dock en mera själfständig roll,
styrd af balettmästare sådana som Oallodier,
Ter-rade, Carey, Ambrosiani, Selinder, Petterson och
Lund. Den sednare tidens ballettmästare Martin,
Marckl och Sjöblom, hafva inlagt icke mindre
för-tjenst om kåren, om de äfven sett sitt
arbetsområde inskränkt och förminskadt.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>