- Project Runeberg -  Sändebref till baron Stedingk rörande några teaterförhållanden /
25

(1861) [MARC] Author: Frans Hedberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

egenskaper, så skapar han ett skal utan kärna, det
vill säga: en medelmåtta. Öfverlemnar han den åter
åt en adept som sjelf har egen skaparkraft i sitt inre,
så kedjar han denne i band, olämpliga för den starkt
utpräglade personlighet som måste förutsättas hos
hvar-je sann konstnärsnatur. Ty det är och förblifver en
allmängällande regel, att den menskliga svagheten och
fåfängan vill se allt gjort såsom dm brukat göra det,
utan afseende på om detta passar in i stycke, eller
ej. Och allraminst kan en skådespelare, hvars
personliga fåfänga mer än hos andra utvecklas, derför
att hans egen person är det medel hvarigenom han
tillkämpar sig sina segrar, frigöra sig från detta
begär att skapa en tradition eller en skola, — det vill
säga inympa en slentrian som dödar all sjelf
ständig uppfattning hos den uppvexande
konstnärs-genera-tionen.

Och äfven en god tradition är emot
skådespelarkonstens väsende och anda. Skådespelarekonsten är
ju en återspegling af det verkliga lifvet, och detta
förutsätter och kräfver ovillkorligen framåtgående och
utveckling. Men att tillbedja en tradition är att
knäböja för fallna gudomligheter, och att följa den är att
sätta sig utom sin tid eller emot densamma, hvilket
ingen, och allraminst en idkare af skön konst,
ostraf-fadt kan våga. Konstens väsende förblifver evigt
detsamma, men det uttryck hvarigenom den söker tala
till menniskoma, måste oupphörligt skifta och rätta
sig efter den allt omstörtande tiden.

Här skall säkert någon vilja gendrifva mitt
påstående genom att tala om Frankrikes första
skådeplats, Théatre Fran^ais, der man också ännu i dag
spelar efter tradition. Men det sker dock med den
högst väsendtliga skillnaden, att det endast är uti
Mo-liéres och andra äldre författares arbeten som detta
sker och eger sitt fulla berättigande, derför att de
måla personer och seder från en långt förfluten tid,

3

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:32:44 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fhstbf/0025.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free