- Project Runeberg -  Svenska skådespelare. Karakteristiker och porträtter /
248

(1884) [MARC] Author: Frans Hedberg With: Vicke Andrén
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Emil Hillberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

egentligen låg; det var till det skiftande och oroliga, men glänsande
och lockande lifvet på teatertiljoma, och så kom han en vacker
dag till kgl. teaterns elevskola for att se hur det gick till der.
Han ingick icke som elev, han åhörde endast arbetena under
några timmar, och under tiden förberedde han sig för en debut.

Den egde också rum den 15:de Mars 1873, då han
uppträdde på Stora teatern som Hämed Bosan i Bröllopet på
Ulf-åsa, den tidens mest anlitade debutroll, i det utom honom
August Lindberg, Eric Zachrison m. fl., i den tagit sina första

steg på vår främsta skådeplats. Emil Hillberg väckte från

första ögonblicket uppmärksamhet genom ett uttrycksfullt
an-sigte, en ståtlig teaterfigur och en herrlig stämma. Det var
Dahlqvist återuppstånden, sade man; det lofvade något stort
för tragedin och för de fosterländska skådespelen, och nu
ändt-ligen hade Kgl. teatern lyckats finna den, som skulle upptaga
den fallande Eliasmanteln. Och man hade rätt i att vänta

sig detta, ty outvecklad som han var, gaf han likväl intrycket
af någonting ovanligt, någonting vulkaniskt, någonting som stod
vida öfver det hvardagliga, och som borde, om det vårdades
väl, blifva af den största betydelse för den fosterländska konsten.

Men lika hastigt som han kom, lika hastigt försvann han
igen från nationalteaterns horisont. Han var otålig, som alla
unga; det gick för långsamt att komma fram tyckte han, och
så begaf han sig af till Göteborg, der han för en tid tog
an-stäUning vid Wilh. Åhmans sällskap. Men icke heller der
trifdes han länge, och inom kort, försvann han den gången från
den rika handelsstaden, sedan han dock äfven der fått tillfälle
att väcka uppmärksamhet och förhoppningar.

Nu gick han öfver till Finland och der stannade han
några år dels som skådespelare, dels som regissör, och när han
så kom tillbaka till Stockholm 1877 och tog engagement
vid Nya teatern, så hade han utvecklat sig till mycket af det
han lofvade, och han lemnade ett nytt bevis för den gamla
satsen, att den bästa af alla elevskolor är det praktiska
arbetet på scenen, när det understödes af naturlig begåfning och
vaken intelligens.

Den l:ste Juli 1879 fastades han nu vid de Kgl. teat-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:32:52 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fhsvsk/0254.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free