- Project Runeberg -  Filosofiens historie i den nyere tid /
14

(1931) [MARC] Author: Anathon Aall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Den åndelige gjenfødning. Gjennembruddet for kunskapskritiken, rettsmedvitet og erfaringsprinsipet - 1. Humanismen, dens forutsetninger og følger

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

I. Den åndelige gjenfødning. Gjennembruddet
for kunskapskritiken, rettsmedvitet og
erf aringsprinsipet.

1. Humanismen, dens forutsetninger og følger.

Historisk fant mellemalderen sin opløsning i den åndelige
bevegelse som er blitt kalt renæssansen. Tenkende menn
følte, at andre opgaver ventet på sine dyrkere enn de som
kirken tok over fra ætt til ætt. Vesentlig for den almene
bevegelse i tiden var et prinsip i retning av differensiering og
decentralisering. Kjennelig både innen politiken og innen det
almindelige åndsliv. I plassen for et universalrike trengte
idéen om nasjonalsamfunn, enkeltriker med sine særegne
rettigheter og idealer. Rettnu var det mange som det åndelige
despoti fra den pavelige kuries side gikk inn på. De strevde
mest de kunde for å få en ny skikk på tingene. På ymse punkter
tok da også den kirkelige centralautoritet til å veikne.
Særskilt gjorde klagene sig lydd på de folkestevner som fant sted.
Megen misnøie skapte sig luft i reformkonsilerne i første
halvdel av 15 årh., med deres krav på en «reformasjon på hode
og lemmer». Men reaksjonen gikk videre enda. Den nøide
sig ikke med å kritisere kirkens styre; den stilet bent på å
kue religionens makt over sinnene. Kunst og poesi tok til å
løsrive sig fra kirkelig tilsyn. Vitenskapen syslet med emner
utenom de grenser som var trukket op av kirken, og
behandlingen skjedde i en hittil uhørt toneart. Til dette kom fiaskoen
innen skolastiken. Fornuftvitenskapen hadde alet op en
motstander innen egen midte. Den nominalistiske tenkning vilde
bare samle sinnene om de praktiske fromhets-idealer, og ga
derfor billig kjøp på troens logiske krav. En utvei for folket
til å falle tilro syntes å by sig i det 14 og 15 årh. i mystiken,
som oplevde en ny blomstring i denne skolastikens forfallstid,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:44:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filhist/0016.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free