- Project Runeberg -  Filosofiens historie i den nyere tid /
28

(1931) [MARC] Author: Anathon Aall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Den åndelige gjenfødning. Gjennembruddet for kunskapskritiken, rettsmedvitet og erfaringsprinsipet - 5. Francis Bacon

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

28

I. DEN ÅNDELIGE GJENFØDNING

fiske opdagelser ga fantasi og virkedrift øket spenning. På
særskilt måte blev synsringen videt ut ved den astronomiske
teori som nu trengte frem fot for fot, læren hos Kopernicus
om jordens plass i verdenssystemet — rart nok forresten hadde
Bacon ikke nogen forståelse for den teori.

Slik var stillingen, da Bacon forfattet sitt Novum organum
og andre skrifter, og i dem med ildhu legger et ord inn for
erfaringen som den store læremester. Sålenge tanken arbeidet
efter en forkjert plan, tedde det lite efter den; det gamle
system måtte rugges. Alt den var god for å få frem bar op i
tufs. Klassisismen, sa Bacon, er ufruktbar på verker, fruktbar
på stridsspørsmål. Den evige grubling over de siste grunner
til tingene er spilt møie. Derimot er det annet det kan svare
sig å akte på. For første gang blir det prinsip klart uttalt,
at nærmeste opgaven for menneskene er å kjenne
virkeligheten slik som den ligger åpen for dem i naturen. Selve de
forhold i verden som menneskene er satt i, må egge dem til
å granske efter årsakssammenhengen, for å friste å komme
efter hvorledes det hele henger ihop. Den første grunn til å
studere naturen er at man vil råde over den. Makt vinner en
ved å legge sig efter kunskap. Men med den sak går det som
tidest «både seint og ubeint». For å nå bene veien til kunskap
må en hylle en riktig logik. Det skorter imidlertid på denne;
isteden er man på alle kanter kringsatt av villedende
tankevaner. Bacon skildrer på sin billedrike måte nogen
hovedformer av fordommer, idoler som han kalier dem. 1. Idola
tribus, slektsillusjoner. Hele slekten er utsatt for nogen
typiske mistak. Vi bruker jamt og samt en menneskelig
målestokk. Ting som er av en helt ånnen orden, blir laget om
eller lempet til efter menneskepersonlighetens eller
menneskelivets billede. Vi tenker teleologisk. 2. Idola specus,
hule-illusjoner. Man hyller en rang mening, som følge av at ens
individualitet rår for dommen. Kjernen i saken blir tilgrodd
med subjektive elementer. Med «hulen» (specus) sikter Bacon
til et berømt billede hos Platon i skriftet Republiken: De
ting en iakttar sanselig er bare som hildrende skygger til
det som i sanhet er. Holder vi det sanselige for noe realt,
så er det jamgodt med å ta skyggebilleder for tingene selv.
Vi ser tingene just under den synsvinkel som er oss medfødt;

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:44:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filhist/0030.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free