- Project Runeberg -  Filosofiens historie i den nyere tid /
29

(1931) [MARC] Author: Anathon Aall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Den åndelige gjenfødning. Gjennembruddet for kunskapskritiken, rettsmedvitet og erfaringsprinsipet - 5. Francis Bacon

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

5. FRANCIS BACON

29

vi likner urette ting med hverandre, og det blir hverken mon
eller gagn av alt strevet. 3. Idola fori, torvets illusjoner. Med
dem sikter Bacon til den villedende rolle som språket kan
overta. Vi tror for sterkt på ord. Bare det at emnene har et
uforandret legeme i språkets faste form, er nok til at ord kan
dra tanken bort fra saken, og en kan komme til å tape teften
av den realitet det spørres om. Ord er bare som mynter som
er blitt gangbare under vårt inbyrdes samkvem; mens de er
uten noen verdi, straks en går utenom det som er fastsatt
rent konvensjonelt. Her angriper Bacon realismen. 4. Idola
theatri, skueplassens illusjoner. Somme misvisninger skriver
sig fra teorier som er nedarvet. Når en skal si som det er til,
så har alskens teologiske dogmer og range filosofiske beviser
skapt et rent rot for tanken. Bacon holder særskilt avregning
med aristotelismen. — Disse åndelige synkvervinger (idola
mentis) hadde skapt en vrimmel med falske utgangspunkter
for tanken. De rådde grunnen i åndens rike; kritiken gjorde
ikke noe der. Det var ikke røken av noe slikt som empirisk
gransking. Man deduserer og deduserer; men ved deduksjon
kommer en aldri ut av det åndelige uføre, sier Bacon. I dette
punkt skyter han noget over målet. Han er overhode ikke
kommet til rettes med den opgave som tilfaller deduksjonen
innen kunskapslivet; det vil henge sammen med, at
matematiken kommer tilkort i hans metodelære. Han kan legge
imot, at han har utviklet induksjonen med mesterhånd. Om
hvorledes den skal brukes som vitenskapelig arbeidsmetode,
derom gir han flere kritiske vink. Det er ikke nok gjort med
bare å regne sammen noen fakta. En må ense også det som
kunde tale imot, overhode merke sig de negative så godt som
de positive forekomster; ikke må en heller overse
gradsforskjeller hos de ulike fenomener. Det gjelder om å skille
enkelt-foreteelsene fra hinannen. Dem må en følge i faret, til en når
frem til den almene regel som skimtes bak. — Induksjonen
er fremforalt granskerens vei til kunskap; den gjør en
fortrolig med naturen. Naturen kan en forresten også studere
slik at en griper direkte inn. Er lykken god, så kan en på den
måten gjøre opdagelser, opfinnelser. Skade at det var slik
utid på dem i hine dager. For de har mere på sig enn logiske
beviser. Bacon anbefaler å gå ivei med eksperimenter. Til å

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:44:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filhist/0031.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free