- Project Runeberg -  Filosofiens historie i den nyere tid /
30

(1931) [MARC] Author: Anathon Aall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Den åndelige gjenfødning. Gjennembruddet for kunskapskritiken, rettsmedvitet og erfaringsprinsipet - 5. Francis Bacon

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

30

I. DEN ÅNDELIGE GJENFØDNING

gjøre nogen selv hadde han rettnok personlig hverken hug
eller dug. Men han øiner klart, at eksperimentet er beste
middel til å bli kjent med naturen, og det mål taper han aldri
avsyne. Første regel er her å ta sig fore å analysere den. For
naturen er over al måte sammensatt. Bare helt enkelt å gi
sig til å ordne naturfenomenene efter bestemte kjennemerker
fører ikke til noe. Bacon har gitt samtid og efterslekt gode
råd, uten at en just kan si han var videre flink til å vise, han
selv, hvad de duger til: hans verk er nærmest en dialektisk
ytelse. Likefullt har han gjort sig høit fortjent av tenkningen.
For det er nye synsmåter han hevder, og han gjør det så det
merkes. En kan opfatte Bacon historisk som et slags parallell
til sofistene i oldtiden. Også de inledet et nytt skifte i
åndshistorien. De gjorde det ved sin kritik og sine nye metodiske
lærdommer, mindre kanskje ved selv å yte noget varende til
positivt fremme for tenkningens vitenskap.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:44:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filhist/0032.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free