- Project Runeberg -  Filosofiens historie i den nyere tid /
41

(1931) [MARC] Author: Anathon Aall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Den nye filosofiske systemvitenskap - 3. Spinoza

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

3. SPINOZA

41

gransknings-emner. Metoden i vitenskapen er rent deduktiv,
som hos Euklid i hans geometri. En går ut fra bestemte
begreper og utleder så alt av dem. For metafysiken hos Spinoza
vil dette si såmeget, som at tilværet og den forstående
opfatning hos tenkeren svarer nøie sammen. Kan noget tenkes
uten å motsies, så må det også være virkelig. Spinoza er,
som det alt blev sagt, rasjonalist. Hans hele arbeidsmetode
måtte, efter det som alt er nevnt, bli formel logisk. Vi
definerer begreper; det gir rede på saken selv; det ene lar sig
simpelthen tankerett utlede av det andre. Med mønstergyldig
klarhet gjennemfører S. metoden i sin «etik fremstillet efter
geometrisk metode». Han gir først definisjoner og
grunset-ninger (aksioner eller postulater) og utleder av dem nogen
læresetninger, som han så gir bevis for. Med det er siste rest
av mulig tvil gjort til intet. Vet en noe for sant — slik som
når en har bevis for saken — så er tingen absolut på det rene;
det kan ikke vanke noe motlegg mere. Veritas norma sui et falsi.

De mangfoldige ting er ordnet til hinannen efter fast regel.
Denne regel er uttrykt i årsaksforholdet. For Spinoza er
årsaken ensbetydende med grunn. Det gis jo for tanken noget
som tjener til logisk å holde årsak og grunn ut fra hinannen.
Det spesifiserende moment er tiden. Men det begrep, tiden,
faller her bort. Hele måten S. bygger sitt verdensbillede på
medfører dette. For tilværet er inrettet efter matematiske
grunsetninger. Men i matematiken hører tiden ikke på noget
vis hjemme. Og på samme laget er det med den tenkning som
er matematisk orienteret. For den som tenker filosofisk er
alt samtidig. Han ser virkeligheten som et evighets-billede
(sub specie æterni). Men ikke altid er denne evighetsform for
opfatningen virksom. De åndelige elementer hos tenkende
individer ordner sig for S. i en trinrekke. Han tar for en del
synsmåter hos Descartes op og taler om tre slike trin. Det
gis: 1) Vage, forvirrede, ufullbårne (såkalte inadækvate)
forestillinger. Som eksempler kan nevnes sansninger, abstrakte
begreper, minnebilleder og affekter. 2) Fornuftig opfatning, et
åndelig arbeide som skaper logisk sammenheng mellem emnene.
3) En intuitiv tilegning av kunskap som hos den
guddommelige forstand. Med den blir opfatningen helt fullstendig,
«adækvat». Det siste fører til mystiken hos Spinoza.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:44:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filhist/0043.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free