- Project Runeberg -  Filosofiens historie i den nyere tid /
118

(1931) [MARC] Author: Anathon Aall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VI. Nutidens filosofi. Gjenreisning på naturvitenskapens grunn - 3. Utviklingsfilosofien - d. Ernst Hæckel - 4. Biologisk positivistiske retninger

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

118

vi. nutidens filosofi

Sitt verk som naturgransker kroner Hæckel med en filosofi
av egen stopning. Han utviklet sin verdensopfatning i et
skrift, Die Welträtsel: Menneskenes tankeliv og sosiale eksistens
er blitt skamferet ved en usalig kjensgjerning, nemlig den at
en dualistisk opfatning av livet er blitt rådende. Derav på
mange hold en ingrodd uvilje mot oplysning og mot et
enkelt og likefremt forstående forhold til naturen og dens lover.
Dette er såmeget mere forkjert, som naturen har slått et bånd
om alt i tilværet, og mennesket aldri slepper ut av ringen.
Virkeligheten er, efter sin art, ett; tilværet er, fra grunn til
tops, bygget op av samme to. Standpunktet, monisme i reneste
form, presiserer Hæckel nøiere derhen, at alt er sammensatt
av materie og energi. Det sogner alt til fysiken og kjemien.
Materien står imidlertid ikke for Hæckel som noe dødt eller
kvalitetsløst. Ved alle enheter i verden er det både noe sjelelig
og noe stoflig. Det store er i det lille; det lille bær i sig gror
til det store. Høiheten hos mennesket går igjen i annet i livets
rike. Målet for tenkende vesener har ikke funnet sitt rette
navn i begreper som gud, viljesfrihet, udødelighet. I plassen
for dem burde stå: Å hengi sig religiøst i naturens makt og
storhet, å dyrke det sanne, det gode, det skjønne. På slike
grunsetninger er den monistforening grunnet som teller flere
fremstående naturgranskere innen sin midte. Et medlem er
bl. a. kjemikeren Ostwald.

Hæckel har hos sig følt kallet til en verdensmisjon i
san-hetens tjeneste. Men beviser for at hans verdensformel skulde
være den rette har han ikke evnet å gi. Hans verk lider av
den samme lyte som er så typisk for et propagandaskrift.
Det er noe løst i logiken. Om tilværet er ett; om et sjelelig
anlegg drar sig gjennem all materie; om virkeligheten, med
sine muligheter, er avgrenset til det som vi overskuer, det
kan ingen vitenskap slå fast.

4. Biologisk positivistiske retninger.

Flittige granskere var, i tidens ånd, sterkt optatt av
empirisk å studere mennesket, med alle de problemer som hefter
ved dets personlighet. Ved denne sak er et første datum dette:
Mennesket lever. Den opskytende evolusjonslære hadde skapt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:44:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filhist/0120.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free