- Project Runeberg -  Filosofiens historie i den nyere tid /
128

(1931) [MARC] Author: Anathon Aall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VI. Nutidens filosofi. Gjenreisning på naturvitenskapens grunn - 5. Metafysisk utviklingsfilosofi. Henri Bergson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

128

vi. nutidens filosofi

hører hjemme. Betegnende for hvorledes den såkalte
nyidealisme hos yngre franske filosofer er orienteret er den
kjensgjerning, at metafysiken hos Bergson har tjent som et middel
til å utvikle en helt katolsk lære i Le Roys’ pragmatiske
religionsfilosofi. Det kan nemlig med en viss rett hevdes, at
Bergson tenker pragmatisk om kunskapserhvervet, enda han
for kunskapslivet i dets helhet opfører to inbyrdes skilte kilder,
forstanden og intuisjonen.

Den franske filosofi har i hovedsaken beveget sig ad en
dobbelt linje. Den ene fortsetter direkte tenkningen i
revo-lusjonstiden. En kunde kalle den den intellektualistiske. Den
ånnen, som gir motsetningen til den første, kan kalles den
metafysiske. Det faller forklarende lys over sider ved filosofien
hos Bergson fra begge. Den intellektualistiske legger vekt på
erfaringen og går frem efter kritiske metoder, med studier i
Condillacs og ensyklopedistenes ånd. På listen over denne
naturvitenskapelig vendte realfilosofi kan opføres menn som
Auguste Comte, Littré, Ampere, Taine, Renan, Ribot, Claude
Bernard, Berthelot, H. Poincaré; efter samme prinsiper drev
også skolene i Nancy og i Paris sine studier over åndelige
anomalier, over suggestion og hypnotisme. Men også innen
denne leir kommer synsmåter frem, som peker utover et
ensidig mekanistisk skjema. Flere av retningens menn
fremhever det aktive moment i det personlige liv; de understreker
at det er noe kvalitativt særpreget ved de ulike former for
energi. De sjelelige evner er av en ånnen orden enn fysikalske
energiforeteelser. Slike tanker kommer tilorde hos Maine de
Biran, Ampere, H. Poincaré, ja til en viss grad hos Claude
Bernard, trots i hans heftige kamp mot vitalismen. Det er
derfor ikke fåfengt å se sig om efter berøringspunkter med
bergsonianismen også innen intellektualistenes leir. Direkte
forberedt er Bergsons filosofi blitt ved lærdommer innen den
andre hovedlinjen for tenkningen efter revolusjonen. Den
metafysiske filosofi er sterkt representeret og har munnet ut
i en idealistisk retning med også andre betydelige lærere enn
Bergson. En reaksjon mot den ytterliggående intellektualisme
og sensualisme blev inledet med Chateaubriand († 1848). Hans
standpunkt utviklet sig til en systematisk tankegang hos endel
filosofer med ikke ringe inflytelse på det franske åndsliv.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:44:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filhist/0130.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free