- Project Runeberg -  Filosofiens historie i den nyere tid /
157

(1931) [MARC] Author: Anathon Aall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VII. Tillegg. Norske filosofer - 5. Kritisk realisme. Ernst Sars, G. Th. Mejdell, G. A. Bjerknes, Arne Løchen, Kr. Birch-Reichenwald Aars

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

5. kritisk realisme

157

rørende pedagogiske spørsmål. I et lite skrift, Inledning til
psykologien (1898) gir han — som den første i norden —
en orientering over de psykologiske studier som gjøres efter
de nyere eksperimentelle og fysiologiske metoder. Det faste
tak på den psykologiske side av problemene merkes altid
påny i hans skrifter, som behandler emnene på en heltop
moderne måte. Et hovedverk er hans Zur psychologischen Analyse
der Welt, Projektionsphilosophie 1900. Her regner Aars op
de kjensgjerninger av sjelelig art, som efter hans mening er
basis for den almene tro på, at det gis noe sådant som en
omverden og et sjeleliv også hos andre (enn en selv). Disse
kjensgjerninger fører han frem, idet han drøfter syv hovedgåter i
sjelelivet: Oplevelsens elementer, med særskilt trykk på
sammenligningen; tidsforestillingens dobbelte projeksjon i
suk-cesjon og forventning; symbol- og analogiprojeksjonen;
op-merksomheten; troen på at andre personer sammenligner og
lager en dom om sjelelige rørelser. I det sistnevnte øiner Aars
grunlaget til, at mitt jeg blir opfattet som en enhet. — Et
verdensbillede som holder, kan ikke konstrueres frem
apriorisk; en må bruke den psykologiske opleving som ledetråd.
Ingen gjenstand må bli inrammet i virkelighetens verden,
medmindre den blir tenkt som en direkte og nødvendig årsak
til en bestemt fornemmelse. — Til de emner virkeligheten
legger inn på oss hører også morallivets problemer. Aars har
viet dem ingående opmerksomhet. Hans doktorarbeide i 1896
hadde titelen Die Autonomie der Moral, mit besonderer
Be-rücksichtigung Immanuel Kants. Hovedverket på det
område er hans skrift: Gut und Böse. Zur Psychologie der
Moral-gefühle, Vidensk’s selsk. skrifter hist. filos. kl. 1907, no. 3.
En bestemt gjøremåte blir stemplet som god eller ond. Det
er en dom ut fra visse følelsesbetonte indre rørelser hos oss.
Deres hovedretninger et betegnet ved begrepene harme og
beundring. Hvorledes disse kategorier utvikles, forstår en,
når en akter på, hvorledes den egocentriske kritik over andre
vokser frem til en heterocentrisk kritik over ens eget jeg. Aars
finner at begrepet det nyttige ikke dekker moralvurderingen,
men bare er et sproglig uttrykk for forhold med indirekte verd.
Det moralske perspektiv omslutter, efterhvert som den indre
modning skjer, også sådanne goder som ikke faller sammen med

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:44:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filhist/0159.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free