- Project Runeberg -  Filosofien i Norden : til oplysning om den nyere tænknings og videnskaps historie i Sverige og Finland, Danmark og Norge /
10

(1919) [MARC] Author: Anathon Aall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Den svenske filosofi - 1. Ældste utvikling av den eiendommelig svenske tænkning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

IO

ANATHOiN AALL.

H.-F. Kl.

er vel Boethius († 1810, prof. i Upsala), som nok var en tilhænger av
Kant, men ved siden hadde for egen regning en metafysisk lære om
harmoni i tilværelsen. Efter sin grundretning er hans etisk religiøse
verdensanskuelse den samme som senere i enkeltheter utviklet sig til den
Bo-stremske filosofi. Et avgjørende systematisk træk faar den svenske
tænkning under sin historiske modningsproces gjennem filosofen B. Höijer
(† 1812, prof. i Upsala); som personlighet en radikal frihetsmand, som
tænker særkjendt ved, at han selvstændig arbeider sig gjennem de samme
problemer1 som historisk set fik et varieret uttryk i de forskjellige
former for tysk idealisme hos en Fichte, Schelling, Hegel. Den
tilsynelatende motsætning mellem subjekt og objekt blir overvundet ved at man
indfører begrepet handling. I det praktiske har tilværelsen uttrykt sin
væsentlige mening. Den ytre verden foreligger bare som produkt av det
absolute. Naturen er et moment i en virkelighet av moralsk art. Den
utspiller sin rolle ved at være det ytre substrat for den menneskelige
tilværelse. Mennesket igjen kan alene være moralsk kvalificert ved at være
del av en universel sedelighetens verden. Maalt med maalestokken fra en
gjennemført spekulation maatte man senere finde at Höijer endnu ikke var
fri for en viss realisme. Han lar nemlig det absolute gjennemgaa en
ut-viklingsproces. Den konsekvent gjennemtænkte svenske spekulation taaler
ingen bevægelse i den »sande virkelighet« som den konstruerer. Imidlertid
leder han tænkningen ind i det spor som blev historisk for den nationale
filosofi. Nye vigtige bidrag kom saa til fra 3 andre svenske filosofer, fra
A. Biberg, Samuel Grubbe og E. G. Geijer. Biberg († 1827, prof. i
Upsala) underbygget den svenske spekulation ved en metafysisk lære om
fornuften, ved sin teisme og ved den betydning han gav moralfilosofien for
systemet. Grubbe († 1853, prof. i Upsala) har saa utviklet de samme
grundtanker som hos Biberg videre, idet han ser væsenet hos guddommen
i selvbevisstheten og nu overalt der selvbevissthet ytrer sig, vil ha
abstrahert fra dens fænomenale fremtræden og hævde dens sammenhæng med
det absolute Til det som allerede var gjort for at mure op grundlaget
for en systematisk verdensfilosofi i Sverige, ydet endnu den store svenske
historiker og kunstner E. G. Geijer († 1847, prof. i historie i Upsala) et
væsentlig bidrag. I sine forelæsninger over Människans historia utvikler
han en egen historiens filosofi, deri han indfører personligheten som det
avgjørende centralbegrep og bygger op en religiøs-spekulativ verdens-

1 En særlig omtale fortjener hans kritik over selvmotsigelser i Kants filosofi. Se Benj.
C. H. Höijers Samlade Skrifter II, avh. om den philosophiska Construktionen, trykt
1799, s. 43 ff. Sammenlign Birger Liljekrantz: Benjamin Höijer. En studie över hans
utveckling, 1912, fremdeles av s. forf. Höijers identitetsfilosofi i dess tidigaste stadium,
Lunds univ. årsskrift N. F. I. bd. 9 1913, no. 4.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:45:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filnord/0020.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free