- Project Runeberg -  Filosofien i Norden : til oplysning om den nyere tænknings og videnskaps historie i Sverige og Finland, Danmark og Norge /
25

(1919) [MARC] Author: Anathon Aall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Den svenske filosofi - 4. Den senere bostrømianisme og dens eftervirkninger i Sverige. Begyndende emancipation

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1918. NO. I.

FILOSOFIEN I NORDEN.

25

hodet virkelig at bli set (strengt tat har vi altsaa her en vildfarings-mulighet
i 2den potens); det vi ser, er en ulike stilling som solen til de forskjellige
tider indtar i forhold til vort orienteringspunkt. Og det syn bedrager os ikke.
Det at vi stundom kan gi vore erfaringer et galt navn, vildledet i vor
aarsaksopfatning, det er intet argument mot den metodiske vegt som
tilkommer sanseerfaringen.

I sin analyse av det principielle spørsmaal har Hägerström rigtig
trukket grænsen mellem forskjellige fænomener i bevisstheten, som
anskuelse, forestilling og begrep. Av disse er begrepet den logisk
betydningsfulde størrelse. Og differensen mellem de to teoretiske
hovedretninger vil fortrinsvis ligge i den maate som begrepet blir opfattet paa.
Empiristen vil altid rette opmerksomheten paa de psykologiske momenter
som viser hvorledes begrepet er staat frem, og som gir begrepet dets
rang for dem som bruker det. Rationalistene tar sit utgangspunkt i
begrepet som et tankens opus operatum og blir paa den maate staaende ved
aprioriske værdier. H. er apriorist, men fører problemet i dybden ved at
granske efter selve spørsmaalet om sandhetsidéen, visshetsprincippet d. v.
s. om den bevissthetsstørrelse som ligger til grund for al tankeoperation.
Det bunder i et spørsmaal om realitetsbegrepet, og den største del av
hans undersøkelse er viet dette begrep. Fremstillingen faar her en sterkt
dialektisk farve, og undersøkelsen staar i fare for at glide ut i det
ufrugtbare. Hvad har begrepet virkelighet tilsidst for en mening? Har den for
erkjendelsen andet realindhold end at være et logisk dekokt av den
bevissthet vi har om at det er mulig at sætte oplevelser i konstante
relationsforhold? At kriterium veri ligger i dette, er tilsidst en omskrivning av
den tros-hypotese, at mennesket med sit sjælsliv, med sit tankeliv utgjør
en del av det begrep som heter verden, og som mennesket i sin ferd og
sin gjerning har at finde sig tilrette i. Skulde ikke dette være den sande
kjerne i det slutningsstandpunkt H. anfører 1. c. s. 126, der han uttaler, at
slike størrelser som væren og selvidentitet bare selv har identitet i den
enhet som ligger i begrepet viden? H. fremsætter et spørsmaal som kan
siges at være ytterpunktet i kundskapsproblemet: nemlig hvorfor en væren
alene kan tænkes naar den blir subjekt for en bestemthet. Skulde ikke
løsningen ligge i at det grundlæggende postulat for al kundskap,
identi-tetsbevisstheten, er os git med vor faktisk oplevede tidsbestemte eksistens?

I mere avrundet form har H. senere utviklet sin principielle opfatning
av kundskapsproblemet i et litet skrift som utkom i Stockholm 191 o:
Botanisten och filosofen. Løsningen søkes her i en dialektisk prøve av
begrepene sandhet og sandsynlighet. H. fremhæver at den aarsakslov
som er formen for vor tænkning, ikke grunder sig paa bevis vi faar gjen-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:45:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filnord/0035.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free