- Project Runeberg -  Filosofien i Norden : til oplysning om den nyere tænknings og videnskaps historie i Sverige og Finland, Danmark og Norge /
63

(1919) [MARC] Author: Anathon Aall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Filosofien i Finland - 2. Nyere, empirisk filosofi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1918. No. i.

FILOSOFIEN I NORDEN.

IOI

rierna i psykologisk belysning. Med klart omsyn blir her de momenter
veiet som pleier at bli ført naar man taler om typiske
raceeiendomme-ligheter. Et kritisk syn paa forholdene viser, at historiske kulturfaktorer
griper ind og gir grundpræget til det sjælelig-aandelige totalbillede som et
folk frembyr. Saadant advarer imot for raske folkepsykologiske slutninger.
For om vi finder faktiske forskjeller mellem de ulike nationer, saa er det
ikke sagt forklaringen paa dem ligger i rent psykiske anlægsdrifter.

Ved siden av Grotenfelt virker i Helsingfors Edward Westermark
som docent fra 1890, fra 1906 som professor i praktisk filosofi. W., som
tillike er professor ved Londons universitet, der han aarlig i nogen
maaneder holder endel forelæsninger, har vundet sig et verdenskjendt navn
som sociologisk gransker. Hans studier i socialantropologi, i rets- og
moralhistorie er tildels grundlæggende og har sat frugter i arbeider med
almindelig betydning ogsaa for moralpsykologien. Foruten The history
of human marriage, London 1891, har han forfattet The origin and
development of the Moral Ideas, to bind, London 1906 og 1908. Han har her
samlet et omfattende etnologisk-historisk materiale og, særlig med støtte i
rike iagttagelser fra et ophold i Marokko, kastet lys over principielle og
psykologiske spørsmaal inden den praktiske filosofi. W. undersøker de
oprindeligste moralske begreper og trækker en skarp skillelinje mellem
primitivt følelsesliv og det moralske dømmesæt, slik som det er utviklet hos
et modernt oplyst menneske. Først naar man bruker historiske,
etnologiske kjendsgjerninger som ledetraad, kan man analysere frem de
forskjellige former for opførsel som regnes for moralsk eller umoralsk inden
menneskeheten. Den moralske dom har til slut sit ophav i en følelse enten av
mishag eller av samtykke. Granskningen har i det enkelte at faa rede paa
naturen i de rørelser som vækker en dom i den ene eller andre av disse
retninger. Den moralske dom vil da efter sit indhold te sig som logisk
fæstnede uttryk for menneskelig trang til at øve gjengjæld, gjengjælde med
løn eller med hevn, altid saaledes at utviklingen i tænkemaaten sker under
indflydelse av samfundsbevisstheten.

Elever av Westermark skriver om emner inden religionens og
sociologiens historie, men faar herunder ogsaa høve til at ta op mangt et
filosofisk og folkepsykologisk spørsmaal og studere det just fra den mest
frugtbare empiriske side. Her kan nævnes Gunnar Landtmann, The
primary cause of social inequality, i Vetenskapssocietetens Forhandlingar,
Helsingfors 1909, og R. Karsten, The origin of worship, 1905.

Paa udmerket maate har professor i æstetik og nyere litteratur Yrjö
Hirn gjort de nyere kundskaper om sjælslivet frugtbar for studiet av
grundspørsmaal inden læren om kunsten og om det skjønne. Hirn er en

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:45:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filnord/0073.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free