- Project Runeberg -  Filosofien i Norden : til oplysning om den nyere tænknings og videnskaps historie i Sverige og Finland, Danmark og Norge /
129

(1919) [MARC] Author: Anathon Aall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Den danske filosofi - 6. Søren Kierkegaard - c. Hans litterære produktion - d. Kierkegaards historiske stilling som forfatter og tænker

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1918. No. i.

filosofien i norden.

IoI

sluttet pagt, og efterhaanden vaakner Kierkegaard til klarhet over, at han
ikke horer hjemme i de kirkeliges leir. Det hele endte i en kamp paa
liv og død mot kirke og geistlighet. Striden kom til utbrud efter biskop
Mynsters død i 1854 og var fra først av en feide om det rette eftermæle
for denne danske geistlige. I hele denne periode er Kierkegaards
forfatterskap en variation over individualismens grundemne: Den enkelte. Netop
som han hadde faat skrevet fra sig og striden holdt paa at bli en :• paa
stedet marsj, døde han, sjælelig og legemlig ødelagt av møde og
motgang.

Kierkegaard er et av de mennesker, om hvem det er helt klart at de har
følt sit liv under et særskilt høiere ansvar, bestemt for en særegen opgave
i slegten. Vi taler i slike tilfælder om et kald. Ordet brukes i særegen
betydning ogsaa av K. selv. Og han fortjener det skudsmaal at ha været
tro mot sit kald. Han blev den religiøse individualist som han var -— til
det sidste. Det han hadde forkyndt livet langt, tok han med sig ind i
dødsstunden

Hvad var det Søren Kierkegaard forkyndte? Det følgende skal gi en
karakteristik av hans utvikling og ydelser som forfatter og tænker.

d. Kierkegaards historiske stilling som forfatter og tænker.

Det er vigtig at mindes at denne danske tænker tillike er en forfatter
av rang; at han ikke bare er teoretiker, men ogsaa kunstner. Kierkegaard
er en digter. Det er ikke rene tilfældet at kunstneranlæg, digtergave saa
ofte er tilstede just hos individualistiske filosofer. Holberg, Nietzsche,
Tolstoj det er alle lysende navn inden den skjønne litteratur. Og Ibsen er
jo en digter med filosofiske kunstnermaal. At saken staar saa, kan
ha to aarsaker. Individualismen skaper stemning for at digte, og digteren
blir en talsmand for individualisme. Søren Kierkegaard var baade filosof
og kunstner, han var teolog og digter paa samme tid. Det gives ord av
ham som viser at han selv har følt det vanskelige ved denne dobbelthet.
I optegnelser endnu fra studenterdagene staar følgende utbrud: Det er det

1 40 dager før sin død lot han ved optagelsen paa hospitalet føre ind i journalen: At
hans død er nødvendig for den sak han har anvendt hele sin aandskraft paa at løse,
hvorfor han ene har virket, og hvorpaa han mener at han kun er beregnet. Nu lar
han sig ikke mere rikke. Han negter at ta imot broren, biskoppen, som litt før, noksaa
unødig hadde vidnet for offentligheten hvor uenig han var med Søren K. Og da hans
ven presten Boesen en dag under et sykebesøk gjør et forsøk paa at omvende ham fra
hans standpunkt, prøver at „bygge bro", som han sier, da reiste S. K. sig og viste
ham av med de ord: Vig bak mig Satan! P. A. Heiberg, En episode av S. K.s
ungdomsliv s. 26.

Vid.-Selsk. Skrifter. II. H.-F. Kl. 1918. No. 1. 9

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:45:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filnord/0139.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free