- Project Runeberg -  Filosofien i Norden : til oplysning om den nyere tænknings og videnskaps historie i Sverige og Finland, Danmark og Norge /
138

(1919) [MARC] Author: Anathon Aall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Den danske filosofi - 6. Søren Kierkegaard - g. Enten — Eller

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Il8

anathon aall.

H.-F. Kl.

g. Enten — Eller.

Enten — Eller er i egentligste mening det verk S. K. har gjort som
forfatter; han blev paa gaten i Kjøbenhavn kaldt med det navn, og
fremmede kjender ham først og fremst som forfatter av det skrift.

Denne bok, som kom ut 1843, er den danske litteraturs største
filosofiske kunstverk; fra indholdets side et tankefyldt digt over emnet:
livs-grundsætninger. Det skildrer indsatsen i tilværelsen og peker paa de
mulige løsninger. Det gjør mere. Det lægger livet i individets egen haand.
Ingen fremmed hjælp frelser nogen. Personligheten maa selv ta sit løft.
Ens skjæbne falder ut efter det princip man godtar. Dette princip kan ha
et positivt, det kan ha et negativt fortegn: Enten. Eller.

Det var et verk med karakter. Dobbelt sterkt maatte det føles slik
som aandslivet i K.s samtid var orientert. Romantikken, som dengang
raadde grunden, forkyndte overalt kontinuiteten. Den talte om indre
slegt-skap og sammenhæng, om identiteter og indbyrdes forbindelse. En litet
oplysende logisk maner at løse livsproblemer paa! Hvad hjælper det at
faa høre at A = B, al den stund en endnu ikke ret vet noget hverken om
A eller B? Det første man faar vite noget om dem, saa er det jo netop
særegenheten som sier os noget. K.s originale fortjeneste er at ha pekt
paa dette. Han har træffende kaldt sit standpunkt for kvalitativ
dialektik. Det han førte frem for tanken, var motsætningen mellem
gjenstandene for vor opfatning, mellem standpunktene i livet. Dermed skjøt han
fremfor alt bresche i den hegelske spekulation, som slakket paa spændingen
i tilværet og kortet tankens horisonter ved like med det samme at rykke
frem med den forsonende enhet.

Litterært set vil læseren naturlig komme til at opholde sig ved 2
emner i boken: Don Juanstemninger (refleksioner og følelser knyttet til
det Mozartske musikstykke)1 og forførerens dagbok, skildringer med et
henførende lidenskabelig crescendo. Begge disse emner er utarbeidet til
mosaik i et kunstverk, baaret av en stor teoretisk tanke, grundtemaet i
»Enten — Eller«.

Et menneske kan rette sin personlighet ind paa det ene eller det
andre maal i livet. Alt efter det faar virkeligheten sit indhold for ham.
Man kan la alle sine følelser dreie sig om at ha glæde og lyst i verden
og av de andre og sætte al sin id til saadant. Følgerne vil ikke la vente

1 Om dette punkt se de interessante oplysninger hos G. Brandes, Søren Kierkegaard
s. 85 fg.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:45:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filnord/0148.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free