- Project Runeberg -  Filosofien i Norden : til oplysning om den nyere tænknings og videnskaps historie i Sverige og Finland, Danmark og Norge /
148

(1919) [MARC] Author: Anathon Aall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Den danske filosofi - 6. Søren Kierkegaard - j. Teorien om den enkelte

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Il8

anathon aall.

H.-F. Kl.

kan tone frem- hos et enkelt menneske med saaret stolthet, gir hans ord
en egen personlig bakgrund og forhøier virkningen i hans utbrud.

Tidens tanker gik i anden retning. K. tar ikke feil av dens svakhet.
Han ser dens mangel paa karakter, dens kloke tilpasning til forholdene for
at slippe igjennem uten større fare. Som flere individualister, som Ibsen og
Nietzsche, gir han sin samtids mennesker det skudsmaal, at de søker at
snike sig bort fra de egte menneskelige storprøver, ja fra enhver alvorlig
dyst, og han ser i dette et bevis paa den almindelige usseldom. Kravet
paa at leve livet personlig er gaat av kurs. Tiden er uten lidenskap. I
optegnelser fra 1841 sier han: Lidenskap, det er dog hovedsaken, det er
den egentlige kraftmaaler for menneskene. Derfor er vor tid saa ussel,
fordi den ingen lidenskaper har l.

Det er nogen av de samme toner som vi senere møter hos Nietzsche.
Nietzsche længes efter den tid da forbryderne var sterke, lidenskapen
flammende og »die blonde Bestie« lot høre fra sig.

Livet blir flatt, menneskene veike, deres gjerninger uten nogen magt.
Tiden har en hang til at nivellere. Man er klok, vet at undgaa faren,
bøier av i tide. At en mand staar eller falder paa sin gjerning, gaar av
bruk. . . . »Ingen henrives av det gode i stor bedrift. Ingen overiles av
det onde i himmelraapende synd«2.

Dog jo, K. kjender en undtagelse: Den store ensomme, og med
en inderlighet uten sidestykke har han tegnet individet av denne type,
med dets dragning henimot det evige, med dets uslukkelige begjær efter
det ophøiede. Det sande menneske hos Kierkegaard rangerer filosofisk
væsentlig høiere end overmennesket hos Nietzsche. Overmennesket
forut-sætter de mange andre, for i samlag med dem at hævde sig som over
dem; men K.s aandsmenneske er en ensom mand som har faat øie paa
en kostelig perle og nu gaar hen og sælger alt det han har for at
faa den. Forøvrig møtes de to individualister punkt for punkt paa dette

1 S. K.s Papirer bd. 3 s. 74. Han føler sig selv smittet av tidens sott. Smlgn. utbruddet
i optegnelser av K. fra 1840, 1. c. s. 90, gjentat i Enten — Eller I, Samlede Værker
bd. i s. 7 fg.: Jeg har mot til at tvile, jeg tror om alt, jeg har mot til at kjæmpe,
jeg tror mot alt; men jeg har ikke mot til at erkjende noget, ikke mot til at besidde,
til at eie noget . . . Jeg klager over at det ikke er i livet som i romaner, hvor man
har haardhjertede fædre at stride med, jomfrubur at sprænge, klostrets mure at storme
imot. Jeg har kun de bleke blodløse, seiglivede natlige skikkelser at stride med som
jeg selv gir liv og tilvær. Med dette hjertesuk hos Kierkegaard kan man
sammen-holde den selvbekjendelse Ibsen gir i digtet Lysrædd . . . Og fattes mig nattens
for-verk, Jeg vet ei min arme raad. Ja øver jeg engang et storverk, Saa blir det en
mørkets daad.

2 En literær anmeldelse. Saml. Værker bd. 8 s. 73. Hermed er at sammenligne hos
Ibsen skikkelser som bisp Nikolaus og hertug Skule samt flere replikker i
„Kongs-emnerne".

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:45:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filnord/0158.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free