- Project Runeberg -  Filosofien i Norden : til oplysning om den nyere tænknings og videnskaps historie i Sverige og Finland, Danmark og Norge /
156

(1919) [MARC] Author: Anathon Aall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Den danske filosofi - 6. Søren Kierkegaard - l. Kierkegaards opfatning av kristendommen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Il8

anathon AALL.

H.-F. Kl.

uten ret selv at vite det. Følgen er, at skal der gjøres noget, maa man
forsøke igjen at indføre kristendommen i kristenheten.

Hvordan ser denne kristendom ut?

Mere og mere eksklusivt lærer K. at den er en sak helt og holdent
for den enkelte. Et standpunkt som lar mennesket bare tænke paa én
ting: at frelse sin sjæl fra den evige fortapelse. Man søker at naa det
himmelske maal under bundløs angst, i en slags fortvilelse, lidende og
forfulgt av en ond verden og en gudløs slegt. Vil du sørge for dig selv,
saa pas paa at du kommer til at lide for sandhet!1

Det er en kjerne av dyp religiøsitet i dette, saaledes uten naade at
la den enkelte ta ansvar for sit personlige liv. Men den høieste idealitet
kan den kierkegaardske religion ikke siges at repræsentere. Hvor blir det
av følelserne for de andre? Likesom Søren K. selv lider av en kronisk
gudsskræk, saaledes har den kierkegaardske troende ikke tanke for andet
end sin egen dødsrædde sjæl. Her og der stikker egoismen noksaa grelt
frem. Med kjendelig tilslutning gjengir K. etsteds2 en muhammedansk
legende. Adam sier: O, herre, redd kun min sjæl. Jeg bekymrer mig
hverken om Eva eller om Abel. Standpunktet kunde kaldes for religiøs
atomisme. Det lar slegtsfølelsen utilfreds, og lar vor verdensbevissthet
være stum og tom.

Kierkegaard søker paa de religiøse forhaabningers omraade at
fast-slaa det nødvendige forhold mellem værdier og prisen. Da værdien er
den størst tænkelige, saa blir prisen sat svimlende heit. Man prutter ikke
om de evige goder. Han har fremdeles lært, at naar de dype vande
røres i menneskets sjæl, saa er det liten hjælp i at fly til en institution.
For saavidt har han kanske uttalt det dypeste protestantiske ord siden
Luther i Worms satte den personlige samvittighet op mot pavemagt og
koncilievedtak.

Men hvad vil K. selv ha istedenfor den religiøsitet han revser? Det
religiøse menneske av den kierkegaardske type lever i en slags kronisk
sjælekrampe. Og utover den tilstand kommer det ikke. Det er borte fra
alt naturlig liv, borte fra al praktisk aandelig gjerning. Og hvorfor? For
at miste sig selv i daadløse betragtninger, i kontemplation. For at grumse
op i metafysikken, ta stilling til spørsmaal som de om hvordan lidelsen
kan overvindes og skyld sones. K.s samtidige, Schopenhauer, gir i et
væsentlig stykke en paralel. Tilsidst er K. selv opmerksom paa det. Mot

1 Øieblikket no. 8. Samlede Værker bd. 14 s. 299 fg., 309.

2 Af S. K.s Efterl. Pap. 1844 — 46 s. 171. Det minder jo betænkelig om den kjendte
bøn om at frelses fra ildsvaade, til skytshelgenen Florian: Schon meinem Haus, zünd
andere an!

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:45:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filnord/0166.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free