- Project Runeberg -  Filosofien i Norden : til oplysning om den nyere tænknings og videnskaps historie i Sverige og Finland, Danmark og Norge /
157

(1919) [MARC] Author: Anathon Aall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Den danske filosofi - 6. Søren Kierkegaard - l. Kierkegaards opfatning av kristendommen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1918. No. i.

filosofien i norden.

den bundløse melankoli hos disse to mænd vil slegten reagere ut fra sin
instinktive livstrang. Feilen hos dem ligger i den maalestok de bruker.
Den rette maalestok for livets idealer laanes ikke fra de lidelser som skal
bæres, men fra den gjerning som skal gjøres. Men det som blir gjort av
kjærlighet til upraktiske idealer, kalder man en ekstravagans og den bær
utenfor de historiske faktorer som fører det levende liv fremover. En
ekstravagans blir ogsaa rette navn for denne kraftydelse i
religionshistorien. I én henseende har motparten set rigtigere end Kierkegaard. Vel
passer ikke begrepene i den nyetestamentlige religion mere paa det nyere
saakaldte kristenliv1. Men det er livet selv skyld i. Livet forer til
utvikling. Og nyt kommer frem, ogsaa religiøst nyt av en saadan art at man
har mere passende navn for det end begrepet for fu s kn in g, som den
strenge K. vil bruke paa foreteelsen. K. overser én ting, Selv den
enkelte er ikke bare et religiøst væsen, slængt ute paa 70 000 favnes dyp.
Han er tillike menneske i rent almindelig mening. Det samme er de andre
»enkelte«. Og de har baand som forener dem. De vil i mange stykker
ha samme behov, hver for sig og i samlag; visse fælles aandens og
kulturens behov. Dette vil sætte sit præg paa mangt hos dem, ogsaa paa
deres religiøse tænke- og levesæt. Med eller uten kristennavn vil
personligheten være et produkt av flere kræfter som virker sammen. En kraft
mere eller mindre rent religiøs, andre kræfter igjen med sit ophav i den
almindelige humane utvikling, i verdslig kunst og videnskap, i
borgerfølelse og samfundsbevissthet.

Det som kommer ut paa den maaten, kan man jo med grund kalde
et noksaa verdslig blandingsprodukt. Men det gives andre navn for det
som passer bedre. Det religiøse menneske, ogsaa det kristne, er
kulturpræget, og han er det tildels i sin mest fuldkomne aandseiendommelighet.
Det baader da litet at protestere, idet man henviser til det nye testamentes
kristendom. Rent bortset "fra at religiøsiteten i de forskjellige
nyetestamentlige skrifter selv er alt andet end ensartet, saa gjælder det her fremfor
alt: Denne form for religiøsitet er forbi. Som K. selv sier: Den
nyetestamentlige kristendom er ikke til. Han har rigtig indset at de vigtigste
kultur- og samfundsbegreper: ståt, moral, ret og kunst har helt eller delvis
et grundlag utenfor kristendommen. — Og som den nyetestamentlige
kristendom ikke er, saaledes kan den heller ikke føres ind igjen. Det er
like-saa umulig for slegten at gjøre det tilbaketog, som det er at vende
tilbake til den gamle papyrusskrivning, til bueskytning, haandvæving og

1 En kjendsgjerning som paa opsigtvækkende maate allerede var blit gjort gjældende

i de Wolfenbüttelske Fragmenter i 18de aarh.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:45:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filnord/0167.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free