- Project Runeberg -  Filosofien i Norden : til oplysning om den nyere tænknings og videnskaps historie i Sverige og Finland, Danmark og Norge /
160

(1919) [MARC] Author: Anathon Aall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Den danske filosofi - 6. Søren Kierkegaard - m. Kritik av standpunktet hos Kierkegaard. Avsluttende dom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Il8

anathon aall.

H.-F. Kl.

familieliv1. Kanske ligger her individualismens mest saarbare punkt. K.
forkaster barneavl, holder det for ansvarsløst at formere slegten2. Han
møtes i dette punkt med andre talsmænd for individualismen. Nietzsche
har ord i den retning, og hos Tolstoi blir den samme lære forkyndt med
lidenskap. Tolstoi angriper selve forplantningsdriften. Den skyller urene
bølger over den moralske personlighet. K. tænkte ikke saaledes i den tid
han skrev Enten — Eller; men i den sidste stridsperiode kjender han
refleksionen, den staar da frem hos ham med en bestemt religiøs motivering3.
Det som imidlertid gjør utslaget, er (smlgn. ord i »Øieblikket« no. 6) K.s
pessimistiske syn paa tilværelsen for menneskene. Ingen kan forsvare at
skjænke jorden flere ulykkesbarn.

Hans individualisme topper sig her til et skingrende paradoks.
Filosofien om tilværelsen gaar ut paa at ødelægge den. Individet fælder —
av religion — dødsdom over slegten. — Det er trolig at Søren
Kierkegaards egen skjæbne tar en skjult hevn gjennem at drive ham ind i dette
paradoks. Livet hadde latt ham føie ensomhet, nød og kulde paa mere
end én maate. Det har gjort sit til at bestemme temperaturen i hans
filosofi. Michael Pedersen Kierkegaard gik en dag som liten gut paa heden
i Ringkjøbing op paa en høi og forbandet tilværelsen og den gud som
hadde git ham den. En hundred aar efter kløv hans søn op paa en
høide i Danmark og knyttet næven mot himlen. Det var denne gang ikke
gud truselen gjaldt, det var slegten, som guds skabning. Han holdt det
for en forbandelse at leve.

Men det er noget forklaret over Søren K., der han plantet sig med
sin trods. Hans ringeagt for slegten har ophøiede aarsaker; hans klage
over livet gjælder de laake kaar som blev budt dem som vilde være
menneske i aand og sandhet. Saar over livets skuffelser søker sindet op mot
det høieste. Excelsior! Søren Kierkegaard er en legemliggjøring av den
menneskelige længsel efter det evige. Slik som han var, maatte han føie

1 Det vil være mere end et tilfælde at saamange individualister har rettet saa sterke hugg
mot egteskapet og hat saa haarde ord om mandens forhold til kvinden. K. sier hun
drar manden bort fra aandelig eksistens og ind i et væv av løgn og familieegoisme.
Han kalder emancipationen for djævelens opfindelse. Nietzsche kan ikke finde ord
sterke nok mot kvinde og kvindesak. Ibsen har jo uttalt et mægtig ord av forstaaelse
for kvindens individuelle personlighet, men har dog (Kjærlighedens komedie!) svunget
satirens svøpe over kvinderollen i spørsmaalet personlig liv og individuel gjerning for
manden. Endelig har vi at minde om strenge uttalelser av Tolstoi, som selv mot sit

; livs aften ikke vidste anden raad end at bryte ut av hjem og egteskap.

2 Se hans ord i Øieblikket no. 7. Samlede Værker bd. 14 s. 265.

3 Øieblikket no. 7. Samlede Værker bd. 14 s. 254. Oprigtig talt, jeg fatter ikke
hvorledes det er faldt et menneske ind at ville forene det at være kristen med at være
gift.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:45:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filnord/0170.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free