- Project Runeberg -  Filosofien i Norden : til oplysning om den nyere tænknings og videnskaps historie i Sverige og Finland, Danmark og Norge /
177

(1919) [MARC] Author: Anathon Aall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Den danske filosofi - 10. Nutids tænkning og moderne filosofisk arbeide i Danmark - a. De førende mænd. Høffdings filosofi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1918. No. i.

filosofien i norden.

IoI

gjælde som ideal for moralen. H. svarer med et betinget ja. Ethvert
skridt som fremmer kulturen, maa man gi sit moralske samtykke, naar man
er sikker paa at man paa denne nye vei vinder en ny harmoni, en ny
tilfredsstillelse med fastere grundlag og rikere indhold end fordum. Den
objektive etik falder i individual- og social-etik. Den andre del av H.s
verk, om de etiske principper og hvordan de brukes i de praktiske
forhold i livet, har i ikke ringe grad paavirket tænkemaaten i Danmark.
I den individuelle etik utvikler H. sin mening om hoveddyden, som han
kalder retfærdigheten, og som han bestemmer dels som selvhævdelse dels
som selvhengivelse. Den ytterste grænse for den etiske vurdering blir
sat paa eiendommelig maate ved det reale jeg eller, som det ogsaa kaldes,
samvittigheten. Ut fra den faar den sedelige karakter i gjerningen sin
subjektive note. Det gives et individuelt, for hvert tilfælde særskilt
bestemt grundlag for de formaal som den enkelte sætter sig, og som tjener
til at avgjøre hvordan han skal stille sig til de etiske spørsmaal. Dette
grundlag maa forstaaes psykologisk, men det slutter i sig et uvilkaarlig
valg, som ikke kan begrundes etisk; ogsaa arvede aandelige dispositioner
har herunder et visst spillerum. Som allerbedst maa gjælde en saa oplyst
samvittighet som mulig, men teoretisk gaar moralsubjektene i dette punkt
hver sine veier. Derfor blir sporsmaalet om hvorvidt de og de
morallover gjælder, avhængig av bestemte vilkaar, som kan være eller ikke
være tilstede hos subjektet. De ulike aandelige evner og drifter gjør at
de forskjellige individer fra første stund staar ulikt overfor de samme
moralkrav. H. paaviser dette nærmere i The Law of Relativity in Ethics,
Intern. Journal of Ethics 18901. Han mener det gives et slags personlig
ligning for maaten hos enhver personlighet at faa den likevegt til som skal
være mellem individuelle og socialetiske formaal-.

I filosofiens historie er hovedverket av Høffding hans Den nyere
filosofis historie, kommet ut paa dansk 1894—95’ oversat til flere sprog og
meget brukt som lærebok bl. a. i Tyskland og England. Det blir her
lagt stor vegt paa fremstillingen av sammenhængen mellem filosofi og de
eksakte videnskaper. De enkelte personligheter har tildels skapt tanker ut
av egen frugtbare aand, tildels er det som de yder, at kalde for en
bearbeidelse av emner som var git videnskabelig, socialt eller historisk; det
ene som det andre blir i H.s skildring fattet ind i rammen av filosofiske

1 At gaa nærmere ind paa dette principielle spørsmaal er her for mig saa meget mere
overflødig, som en lignende synsmaate ligger til grund for en bok jeg har skrevet: Macht
und Pflicht. Eine natur- und rechtsphilosophische Untersuchung. Leipzig 1902.

2 Dette punkt er nærmere utviklet i Ethische Principienlehre, Züricher Reden, Bern 1896.

Vid.-Selsk. Skrifter. II. H.-F. Kl. 1918. No. 1.

12

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:45:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filnord/0187.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free