- Project Runeberg -  Filosofien i Norden : til oplysning om den nyere tænknings og videnskaps historie i Sverige og Finland, Danmark og Norge /
180

(1919) [MARC] Author: Anathon Aall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Den danske filosofi - 10. Nutids tænkning og moderne filosofisk arbeide i Danmark - a. De førende mænd. Høffdings filosofi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

H.-F. Kl.

da blir det ikke træffende med H. at si at fornemmelsen er en skjelnen.
Den er ikke nogen skjelnen, den ledsages av skjelnen. Videre: Vi gjør
i bevisstheten forskjel paa to ting. Paa den ene siden tænkning,
eftertanke, paa den andre sansningsoplevelser med ledsagende
reproduktioner (det H. kalder anskuelse). Men to ulike systemer av psykiske
størrelser foreligger her ikke. Ræsonnementet hos H. forutsætter to skilte
omraader: det uvilkaarlige sjælsliv, som gir emnerne, og eftertanken, som tar
fat paa disse emner. Det gives her sterke broer, sterkere end H. opfatter
dem. I selve det uvilkaarlige sjælsliv er det, psykologisk set, samme art
reproduktioner tilstede som ved eftertanken. Det reale i hele forskjellen
kan karakteriseres som ulike grader, ulike omfang, ulike retning for
op-merksomheten. For at gjennemføre enheten faar bevisstheten væsentlig
hjælp fra en kant: Fra den fortætningskunst som hviler i sproget, en
kunst som individet tilegner sig ifølge den medfødte trang til at gaa
sparsomt frem med bruken av sjælelig energi. — Videnskapen om tænkningen
staar her overfor en ny opgave. Flere forskere har allerede arbeidet med
alvor paa at løse den. H. skjænker særlig Bergson opmerksomhet. Men
mere dypt og fremfor alt mere nøiagtig i analysen gaar psykologer av
Marbes, Külpes og Schumanns skole og andre. Jeg nævner Watt, Messer,
Bühler, Alfred Lehmann, Dürr, Ach og Koffka, Grünbaum, Rangette, Ziehe,
Marbe, Külpe og Schumann.

Fortjenstfuld er Høffdings skildring av de forskjellige veier som ligger
tilrette for tanken mellem dens ytterpunkter: kaos og identitet. Tilslut
gir verket i avsnittet om verdensanskuelse og vurderingsdommer utsyn
over tankens høieste synteser og sterkest følte virksomheter. I sin
verdensanskuelse søker H. at følge de linjer som antydes av den eksakte
videnskap, men ikke for at stanse ved tankens flåter; synet forlænges til de
dybder der tilværelsen gaar videre end vor logik. Standpunktet hos H.
er særkjendt ved to hovedtræk. I læren om tilværet lar han det
historiske moment komme til sin ret, og i livslæren, ved det etisk-religiøse
spørsmaal, fremhæver han de individuelle typer som særlig vigtige.
Baade naar det gjælder kundskapens former, og naar det dreier sig om
værdisansningen, ender H. saaledes med at lægge saken i den
menneskelige personlighets egen haand.

Et hovedpunkt i H.s erkjendelseslære er den sandhet som allerede
Kierkegaard uttalte med slik vegt, nemlig at vor kundskap er i vekst.
Men overfor videnskapen staar et begrep av en anden art: Troen. Den
kræver størrelser av en viss konstans og klynger sig til værdier som ikke
maa svigte. Mesterlig har H. utviklet dette i sin Religionsfilosofi, som
kom ut 1901. Eucken er langt mindre rik paa analyser, og den iøvrig

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:45:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filnord/0190.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free