- Project Runeberg -  Filosofien i Norden : til oplysning om den nyere tænknings og videnskaps historie i Sverige og Finland, Danmark og Norge /
246

(1919) [MARC] Author: Anathon Aall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IV. Filosofien i Norge - 5. Hegelianismens og den spekulative tænknings enevælde ved universitetet til aar 1900

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

246

H.-F. Kl.

orientering til, en anden en den som Kant søkte. Saa meget er klart.
Men den utvei Dons med de tyske og norske hegelianere prøvde at følge,
var at komme fra Scylla i Charybdis. Han gjør gjældende mot
positivismen at det faktisk blir utført et logisk arbeide. Og i det punkt skal
han ikke motsiges. Men Dons gaar videre. Han taler om logikken som
noget objektivt. Den objektive logik røber at det gives noget absolut
med sin aabenbaringsform i de væsenslover som styrer tanken. At hint
absolute . . . selv maa være tanke, det grunder han paa følgende
dialektiske betragtning: >Enhver, selv positivisten, tænker kun derved, at han
anvender de tanken iboende kategorier paa sin gjenstand«. I den bruk
det her gjøres av et kantisk argument, ligger hele den principielle
vildfarelse hos hegelianerne skjult. Tar man sig fore at virkelig analysere
det menneskelige tankeverktøi, saa kommer det noget andet frem end et
slikt objektivt git utstyr, som et subjekt bare bent frem har at ta til fordi
det er der (etsteds færdig i hjernen paa ham? Eller kanske, som det
sømmer sig det absolute, overalt?). »De tanken iboende kategorier« er
sproglig avgrænsede bevissthetsstørrelser, hver av dem blit til ved en
naturlig vekst og utfolding av sjælelige erfaringer, av enkle og sammensatte
oplevelser1.

Paa en maate kan Monrad siges gjennem sit lange liv og sit styre at
ha symbolisert den uforanderlighet som var et grundtræk i hans filosofi.
Akademiet i Kristiania saa mangt omskifte i personalet; filosofer kom og
gik; men Monrad leiet stadig nye aandsfæller op ad trappen, og de gamle
signaler blev staaende paa borgen. Undertiden var det jo for de øvrige
universitetslærere noget haardt at gaa paa. Saaledes i 1884, da det, under
ledigheten efter Lyng, baade i det filosofiske fakultet og i kollegiet (prof.
Getz!) kom til lydelige ytringer av mishag. Man syntes, det snart fik
være nok med dette enevælde for en filosofi som var saa helt uten
samføling med den øvrige videnskapsverden og dens empiriske metoder.

Det gjaldt dengang spørsmaalet om man, slik som Monrad tilraadet,
skulde kalde til Norge en svensk lektor i teologi og filosofi, Karl Pontus
Wikner. Han var elev av Boström, hadde nok sagt sig løs fra det rent
bostrømske standpunkt, men var med rette opfattet som væsentlig
spekulativ filosof av tænkemaate, likesom han var det av utdannelse. Det kom

1 Standpunktet har til slut forekommet Dons selv uholdbart. I en avh. om Niels Treschow
og hans filosofiske system, Nyt norsk tidsskrift 4, s. 379 ff., sier han sig paa en maate
løs fra sin tidligere opfatning; han mener nu at det bare gives en relativ viten om
det absolute. „Det absolute er og blir mysteriernes mysterium". Dog mener han
endnu at veien til sand kundskap gaar gjennem den absolute idealisme. Men hvor blir
det av det absolute ved en idealisme som bare aabenbarer relativiteter?

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:45:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filnord/0256.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free