- Project Runeberg -  Filosofien i Norden : til oplysning om den nyere tænknings og videnskaps historie i Sverige og Finland, Danmark og Norge /
249

(1919) [MARC] Author: Anathon Aall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IV. Filosofien i Norge - 6. Motslag og kritik

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1918. No. i.

filosofien i norden.

249

for faget selv: For alvor har man i vort land spurt om den er værdig
til at regnes i lag med videnskapene og dyrkes ved universitetene.

Det spørsmaal har særlig meldt sig med eftertryk just paa steder og
netop i tider, som er karakterisert ved at den »absolute filosofi« har hat
overmagten, og det er vel tillatt, der dette opløsningssymptom blir
merkbart, at diagnosticere en dødelig svakhet hos den særskilte filosofiske
tankeretning som staar for styretl. Utvider man nemlig tvilen til at gjælde
filosofiens rolle i sin almindelighet, saa faar man ikke medhold av
historien. Gjør man det tankeeksperiment, at søke ut av
menneskesleg-tens historie de udmerkede øieblikker, høide- og vendepunktene i dens liv,
saa vil man støtt møte filosofien som en væsentlig, ja ofte som en
avgjørende faktor. Det var i første række den som gav hellenismen dens
aandelige mission blandt folkene. Gjennem sine filosofer blev
Grækenland lærer baade for de folk det erobret, og for det folk det blev erobret
av. Da det under indtraadte som heter kristendommens indførelse, saa
blev filosofien med paa at grundlægge storverket. Græsk dannede mænd
— de kristne apologeter og de alexandrinske kirkefædre — støpte den
orientalske tro om i tankeformer laant fra den hellenistiske filosofi; først
det gjorde nazaræerens lære til en verdensmagt paa aandslivets omraade.
Hele mellemalderens teoretiske liv er græsk filosofi, tillempet efter det
kirkelige dogma, og da tankeskatten var brukt op og skolastikken truet
med at dysse alt aandsliv i søvn, saa kom frigjøringen ikke mindst med
gjenoplivingen av filosofien under renæssancen. Ikke litet av
reform-bevægelsene under overgangen fra mellemalderen til den nyere tid er
uttrykt i den kjendsgjerning, at man byttet om Aristoteles med Plato som
lærer. Den store omveltning paa naturopfatningens og retslivets omraade
i 16de og 17de aarh. staar under filosofiens tegn. Galilei og Kepler,
Giordano Bruno, Descartes, Newton og Hugo Grotius gav videnskapen
nye maal og nye metoder ut fra filosofiske grundsætninger. Den radikale
omdannelse som folkene har gjennemgaat i sit sociale grundsyn og
sin politiske historie med den franske revolution, blir uforstaaelig
medmindre man gaar tilbake til filosofien som det dype kildevæld, til
Locke og sensualistene, til Montesquieus teori om statsmagtene, til Vol-

1 Underlig maa det tykkes at selv tilhængere av hegelianismen kan øine bai kerotten og
endda holde fast paa systemet. Uttalelser av prof. Lyng (f. eks. i hans anmeldelse av
G. Th. Mejdells skrift Tankevirksomhedens love „Dagbladet" 1879 no. 86) viser, at
han er opmerksom paa at filosofien, slik som den da blev dyrket i Norge, aldeles
foi-feilet den opgave at faa istand et samstræv inden tænkningen, saa de ulike tendenser
kunde forme sig til en alsidig virksomhet inden nationens liv. Lyng indrømmer at
Hegel knapt læses længer av nutidens filosofer i Tyskland, og han vedgaar at Hegel,
særlig paa grund av sin stilling til naturvidenskapen, er gjenstand for almindelig
ringeagt.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:45:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filnord/0259.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free