- Project Runeberg -  Filosofien i Norden : til oplysning om den nyere tænknings og videnskaps historie i Sverige og Finland, Danmark og Norge /
273

(1919) [MARC] Author: Anathon Aall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IV. Filosofien i Norge - 10. Digterne og den filosofiske gjenfødning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1918. No. i.

filosofien i norden.

273

herhjemme1 utførte han til fremme av fri tanke og personlig sandhet en
pædagogisk gjerning uten sidestykke. Han bar kritikken frem med sin
stormandsmyndighet, og sang med sin sterke røst tidens nye idéer ind i
ørene paa folket, fremfor alt paa ungdommen. Eksempelvis kan mindes om
hans mægtige foredrag i Studentersamfundet i 1877 om >>at være i sandhet«.
I den politiske frihetskamp stod han opreist der som strømmen var
stridest, og var længe den som fremfor alle reiste det norske merke. Hans
Ja vi elsker blev til i 1859, det aar Norge for alvor tok op sin nationale
æreskamp (statholderstriden). Man har i Bj. Bjørnson et høist
karakteristisk bevis paa det gjensidige forhold mellem politisk frigjøringsstræv og
radikal tænkemaate i livs- og verdensopfatning. Just i den tid han førte
sin store kamp for at faa sat riksret over konservative statsraader, i
førstningen av 80-aarene, var han sterkt optat av Darwin og Spencer.

Ogsaa Alexander Kielland, Arne Garborg, tildels Jonas Lie har
gjennem direkte personlig gjerning skrevet sine navn ind i det norske
fremskridtverks historie.

Mindre aapenbar, men derfor ikke mindre betydningsfuld er en anden
side av de store norske digteres gjerning. Og her møtes de alle.
Naturhistorien fortæller om insekter som, uten at de selv vet om det, overtar
en rolle ved plantebefrugtningen. Paa jagt efter honning eller anden
næring trænger de ind i støvbladene paa en blomst, kommer til at røre
ved støvknoppene, og faar over sig et dryss med støvkorn. Siden flyver
de til hunblomsten, graver sig med sin brod og sit støvstrødde hode ind
til frugtbladene, og den ladning blomsterstøv de fører, stryker de av sig,
saa den naar frem til eggene i frugtknuten. Om dette træk fra
plantebiologien kan vi bli mindet, naar vi iagttar den rolle mangen digter spiller
som midler til at overføre tankens sædkorn i folkesjælen. Det digterne
jager efter og samler paa for sig selv, er ikke netop læresætninger fra
filosofiske systemer. Men deres besøk paa blomstermarkene i verden kan faa
dem til ubevisst at utføre mangt et filosofisk erend allikevel. Spør man
om den levende virkning ved denne tankeoverføring, saa er maaten den
sker paa avgjørende; men netop i det stykke eier digterne i sin kunst en
særegen magt2. Den gamle filosof Empedokles har uttalt: At række noget
med sit syn, og gripe noget med hænderne, det er de to hovedveier som

1 G. Gran, Nordmænd i det 19. aarh. 1914, Bjørnstjerne Bjørnson s. 368 ff.

2 I en avhandling som netop er under trykning i Zeitschrift für paedagogische
Psycho-logie har M. L. Reymert under overskriften Ueber Persönlichkeitsideale in der
Jugend-zeit, paa grundlag av statistiske undersøkelser av svar indkommet fra over 800 elever
ved norske lærerseminarer (mandlige som kvindelige) i alderen fra 18 — 25 aar kunnet
slaa fast „at store forfattere og digtere synes ha den største indflydelse paa
ungdoms-alderen i karakterdannende retning".

Vid.-Selsk. Skrifter. I. M.-N. Kl. 1918. No. r. 18

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:45:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filnord/0283.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free