- Project Runeberg -  Filosofien i Norden : til oplysning om den nyere tænknings og videnskaps historie i Sverige og Finland, Danmark og Norge /
276

(1919) [MARC] Author: Anathon Aall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IV. Filosofien i Norge - 10. Digterne og den filosofiske gjenfødning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

276

anathon aall.

H.-F. Kl.

brev til statsraad Lange i anledning Garman & Worse sier han: Det var
just tanken: at rydde tilside litt av alt dette forbandede lavstammede krat,
som det officielle hykleri lader gro op om os. Og da »Arbeidsfolk« kom,
skrev han i et brev av 8/4 81 til Edv. Brandes: At være en ærlig
tilhænger av nyttepoesien er min stolthet — det maa du endelig slaa fast,
hvis du vil skrive noget om mig.

Ogsaa i historien om Bjørnstjerne Bjørnsons digtning og om det
tankeliv som hans digterverker har været med paa at fostre i landet, hører
det filosofiske element med. Bjørnson kan ikke sees at ha hat noget særlig
talent for filosofi. Der det just gjaldt om at lodde emnerne logisk sammen,
var han ustø paa haanden, og der den filosofiske dom forutsætter
fortrolighet med videnskapen, gjorde han de vanlige feil hos den metodisk
uøvede. Men hans sunde sjæl hadde kritisk syn for hvad som maatte
være forkjert, og hans geniale intuition gav ham en dyp forstaaelse av
kjernetanker i tiden. En egenskap som særlig Chr. Collin har fremhævet
hos Bjørnson, maatte ogsaa gjøre ham i høi grad tilgjængelig for tidens
frugtbare strømninger: Bjørnsons vidunderlige sympati med livet, den
kjærlighet hvormed hans natur aapnet sig for alt som øket følelsen av
styrke og fremgang i tilværelsen, og som gjorde grundlaget for den
menneskelige eksistens trygt og lykkelig. Med sit første skridt ind i den
norske offentlighet, fra midten av 50-aarene, kom Bjørnson op i en
nationalistisk produktion, der mange kræfter allerede var virksomme. Hans
bondenoveller og sagadramaer var noget for sig. Han skapte en digtning
storslagen og malmsterk med norsk grundfarve og la paa den maate saa at
si nyt gulv i stuen herhjemme. Men da det led mot midten av 70-aarene,
kom han under paavirkning av de almindelige strømninger i tiden, hans
aandelige karakter blev utviklet i ny retning, og forholdet til den
romantiske bevægelse tar til at løsne1. Hans opfatning av samfunds- og
livs-spørsmaalene blir utdypet, paa flere punkter blir de revolutionære. Han
blir skaket op ved at læse Strauss og Renan, og han studerer
evolutionslæren hos Darwin og Spencer. Med engang følte han sig midt oppe i
den europæiske idékamp og forkyndte den i norske toner — for Norge
og for verden. I dramaer tar han op spørsmaalet fra det borgerlige
nu-tidsliv. Et par aar før Ibsen skrev Samfundets Støtter, reiser Bj. i »En
Fallit« kravet paa redelighet og sandhet i livsførslen. I »Det nye system«
skildrer han de indre rystninger som voldes, der gammel metode brytes
med nye viljer og nye maal. Gjennem indre strid naar individet frem til
sin livsfilosofi. Et uovertruffet dramatisk uttryk for en dyp sjælelig kon-

1 Chr. Collin, Bjørnstjerne Bjørnson, hans barndom og ungdom 2. del s. 322.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:45:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filnord/0286.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free