- Project Runeberg -  Filosofien i Norden : til oplysning om den nyere tænknings og videnskaps historie i Sverige og Finland, Danmark og Norge /
302

(1919) [MARC] Author: Anathon Aall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IV. Filosofien i Norge - 11. Henrik Ibsen, en norsk filosof - e. Filosoferende tanker: Om arv, om det ensomme aandsmenneske, om sandhetsvidnemaalets og om livsidealismens problem

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

302

anathon aall.

forsøket paa helt at gjennemføre metoden at gjøre »En Folkefiende« ti!
et filosofisk verk. Filosofien i et arbeide kan maales med logikken i det.
Og logikken i »Fn Folkefiende« er heller ikke at klage paa . . . indtil vi
til slut ser vi er kommet i en blind gate. En løsning som denne kalder
man et paradoks. »En Folkefiende« er et drama om individualismens
paradoks.

Man kan ved opførelsen av »En Folkefiende« gjøre en egen erfaring.
Stykket er fuldt av noksaa udramatisk stof, replikkene bevæger sig ofte i
principielle baner, man tar op i samtalen grundsætninger og diskuterer
dem. Slikt pleier ikke at være til vinding for virkningen av et skuespil.
Likevel er det langtfra at dette skuespil strander paa det skjær. »En
Folkefiende« er ikke noget kjedelig stykke, tvertom det evner at holde
publikum i aande. Intet øieblik taper replikkene sin suggestive magt.
Hvor er forklaringen? Den vil ligge i det, at emnet, saa principielt det
er formet, er kongenialt med selve den levende natur hos
kulturmennesket. Det oprindeligste av alt i menneskebevisstheten er det som hænger
sammen med selvopholdsdriften. Et drama som vet at interessere vor
selvopholdsfølelse, vil altid ha utsigt til at rive med. Men
selvopholds-følelsen egges der det blir tale om magt, om at staa eller falde i en
krise over spørsmaalet menneskelig magt og styrke. Og det er tilfælde
med nærværende stykke. Ogsaa et paradoks kan handlingen ta med paa
kjøpet. Kunsten har mange slags virkemidler. Det sidste utbrud av
stykkets helt er paradokst. Stockmann sier: Saken er den, at den
sterkeste mand i verden, det er han som staar mest alene. Den erfaring
tilværelsen gir, gaar ut paa andet. Alene orker man ikke at berge livet,
slik som naar man er flere om det. Men sandheten i paastanden vil
like-fuldt bli følt av enhver som har været en stund med i kulturverdenen,
oplevd dens karakterprøver og magtkonflikter. For at personligheten skal
hævde sig i sin rene menneskelighet, maa man kjende bare én raadgiver,
vøre bare én autoritet. Den magt det bür tale om, heter personlig
overbevisning. Og det gir »En Folkefiende« dens glans, at individet fører
denne magt gjennem al møde og motstand frem til seier. Den enslige
mand blir saaledes likevel den sterkeste, i aandens verden blir han det.
Han selv staar urokkelig. Og aandens sak vokser sig stor hos dem som
er vidner til det som sker. Stockmann: »Duer virkelig løierlig, Katrine.
Skulde jeg kanske la mig slaa av marken av dtn offentlige mening og
den kompakte majoritet og slikt noget djævelskap? Nei tak, du!«

Paa denne maaten har den norske digter gjennem et stort arbeide git
verdensvirkning til en individualismens filosofi. Den samme filosofi som
Holberg hadde opfattet, og som Nietzsche blev en talsmand for. Den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:45:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filnord/0312.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free