- Project Runeberg -  Filosofien i Norden : til oplysning om den nyere tænknings og videnskaps historie i Sverige og Finland, Danmark og Norge /
304

(1919) [MARC] Author: Anathon Aall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IV. Filosofien i Norge - 11. Henrik Ibsen, en norsk filosof - e. Filosoferende tanker: Om arv, om det ensomme aandsmenneske, om sandhetsvidnemaalets og om livsidealismens problem - f. Mennesker og typer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

304 anathon aall. H.-F. Kl.

ham ind i listen av dem man paa nogen maate kan kalde filosofer av
faget. Han selv har frabedt sig den ære. I sin tale i Norsk
kvindesaks-forening i mai 18981 sier han: Jeg har været mere digter, mindre
socialfilosof end man i almindelighet synes tilbøielig til at tro. Min opgave har
været menneskeskildring.

Men det menneske Ibsen skildrer, har en livsskjæbne. De mange
skjæbner hos de forskjellige mennesker gir digteren høve til at vise at
han har forstaat tilværet paa sin egen maate. Og den maaten han har
forstaat det paa, er karakterisert av en bestemt egenhet. Han ser det
slik som det brytes i den individuelle menneskesjæl. Med dens kamp og
higen, dens sorg og sut, i storm og stille, i magt og vanmagt.

Et billede av Ibsens tanker om sjælelige forhold og om
menneskeskæbnen faar man ved at lægge merke til de typer han skildrer, og de
livsforhold som er gjenstand for hans opmerksomhed.

f. Mennesker og typer.

Fremst i stevnen under livsseiladsen staar det sterke menneske, de
kraftige naturer. Paa dem kan man maale magten hos princippene, styrken
hos livstendensene i verden. De binder viljerne hos alle andre; de som
kommer nær dem, blir fortæret av flammen, de kan ikke staa imot, deres
individualitet opløser sig, ofte gaar livet med. Eksempler er der mange
av, fra Agnes overfor Brand til bygmester Solness overfor Hilde. Dette
er god individualistisk forfatte r logik. Principielt set er nok individualismen
en lære om enhver. Men »enhver« kan være mange naar man tar til at
tælle sammen, og analyserer man begrepet, saa blir det bruk for
klasseinddelinger, og særlig vil nogen maatte sættes for sig, nemlig de
fremmeligste, de rike naturer. Da nu individualismen er fortrinsvis interessert i
den rent personlige utrustning, i de særegne gaver hos mennesket, saa
er moralen i saken git: Just denne retning maa sætte de overlegne
individer i en særstilling, tilkjende dem usedvanlige rettigheter3. Sætter man
menneskets storhet og ære i dets magt og daad, saa er det git hvad som
er dets skam. Det blir at være laak, ynkelig, uten personlig farve. Det
slette menneske ser hos Ibsen anderledes ut end om man slaar op i

1 Saml. Værker X, s. 525.

2 Disse synspunkter er gjennemført i min bok om Henrik Ibsen. Jeg henviser til dens
2den del kap. 2 og 3 s. 112 ff., 130 fif.

3 Sin motvegt har den betydelige personlighet ikke i de andre mennesker, men i skjæbnen.
„Skule Baardsen var guds stedbarn paa jorden, det var gaaten ved ham", sier Haakon
i slutningsordet i Kongsemnerne.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:45:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filnord/0314.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free