- Project Runeberg -  Filosofien i Norden : til oplysning om den nyere tænknings og videnskaps historie i Sverige og Finland, Danmark og Norge /
306

(1919) [MARC] Author: Anathon Aall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IV. Filosofien i Norge - 11. Henrik Ibsen, en norsk filosof - f. Mennesker og typer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

116

anathon aall.

H.-F. Kl.

inann, Jørgen Tesmann. Mennesker med sluknet aandelig selvbevissthet,
fjetret av samfundskolossen, som altid staar dem i synet. Massen, historien,
overleveringen tar veiret fra dem. De lider alle av en art sjæleblindhet.
De har det som en afasisk patient, som nok ser de bokstaver man lægger
frem for ham, men ikke faar nogen fornuftig tekst ut av skrifttegnene.
Disse folk ser nok de nye verker som reiser sig op av folkegrunden,
men fatter ikke hvad den hele staahei skal være god for. Overhodet
skjønner de ikke idealiteten ved forandringer, moralen i at det strides om
problemer. Og med undrende skræk iagttar de at somme folk finder
glæde i at »træ ut av geleddet«, kanske netop som alt var i bedste orden.
De synes mene at naar man bare rører paa foten efter kommando, saa
er alt gjort som kan ventes av et menneske. At det som fortjener navn
av fremskridt, sjelden sker i sluttet linje, det er skjult for deres øine.

Overfor samfundstypen staar individualtypen. Mennesket slik som
livet har ære av det, mennesket i fremskridt. Hvad gir individet dets
menneskelige storhet? Ibsen svarer: Den gjerning det gjør. I sine
dramaer, i digt og i brev holder han den lære frem. Ord, skrifter, vedtak,
hele stasen skjænker han gjerne. Det er gjerning han spør efter. Først
gjerningen gir det store sprang over stupet (sammenlign »springet« hos
Kierkegaard). Per Gynt ser en mand staa og hugge fingren av sig. Det
gaar over hans forstand:

Ja tænke det, ønske det, ville det med!

Men gjøre det. Nei det skjønner jeg ikke.

Naar en gjerning er helt menneskelig, sker den med bevissthet, ikke
automatisk, slik at en uvilkaarlig glir ut i den, uten at gjøre sig en tanke
om saken. Menneskegjerningen er tankepræget. Men de tanker man har,
er man ene om; sin bevissthet deler man ikke med nogen anden. Med
andre ord: I sin gjerning staar mennesket noksaa alene. Saa meget
mere alene, jo mere personlig det har gaat frem. Dette gir nyt for
individualpsykologien at fæste opmerksomheten ved. Den vil helt naturlig agte
ikke bare paa motivene, slik som de faktisk er tilstede hos den enkelte, men
ogsaa paa den tilbakevirkning som dette personlige motivliv har paa ham.
Denne virkning ligger i at den enkeltes selvfølelse blir fremmet, fremmet
i en grad saa den kan døive interessen for alt andet og alle andre. Ibsen
har meget om dette punkt. Ingen har vel bedre tat egoisten
psykologisk paa kornet end denne digter, som begyndte med at la Per Gynt
være sig selv alt og endte med at la prof. Rubek gruble paa om han fik
det ordentlig til at være sig selv nok i livet. Det er en grundfare for
individualisten at han helt gaar op i dette syn paa sin menneskelige

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:45:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filnord/0316.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free